Dosadno i neinventivno - glavna je odlika predizbornih plakata kojima stranke, koalicije i nezavisne liste traže glasove za parlamentarne izbore 4. prosinca. Teško da cete po porukama s plakata saznati nešto novo i pametno. Prije ce vas dovesti u nedoumicu. Da nam nije bajno, potvrduje nam se svakog dana pa nas na to nisu trebali dodatno podsjecati. A recepte za bolji život nitko nam nije dao. Invaziji plakata ni sada se necemo moci oduprijeti, iako bi zakonsko kresanje izbornih proracuna na 1,5 milijuna kuna po izbornoj jedinici moglo pridonijeti tome da ipak malo lakše dišemo.
Što se Istre tice, rat plakatima je poceo još ljetos. Plakatom na plakat komunicirali su Sandro koji ima 20 godina "baš kao korupcija i nepotizam u Istri!" i Sandra koja takoder ima 20 godina, ali se, porucujuci da joj je Sandro zgodan, pita: "Tko zna da li je nasilan kao njegov tata Plinio?!". Iz poruka nije teško odgonetnuti tko je ciji navijac, ali jasno je i da nitko ne priznaje da stoji iza tih jumbo-plakata. Sandro je poslao još neke poruke, a piše i blog. Cini se da Sandra i on nisu zajedno jer - politika ih je razdvojila.
Prizivanje Franje Tudmana
Glavni igraci u borbi za birace i u 8. izbornoj jedinici bit ce HDZ i Kukuriku koalicija. Pozadina HDZ-ovih plakata je plava, kao i boja stranke, ali što znaci crveno-bijelo-plava traka? Prva mi je asocijacija bila - predsjednicka lenta. No, ovo nisu predsjednicki izbori, a lenta koju je volio prvi predsjednik države dr. Franjo Tudman na Pantovcaku odavno skuplja prašinu. Možda je lenta na plakatu hommage prvom predsjedniku HDZ-a? Može li Tudman i iz groba pomoci stranackom vrhu da bolje prode kod biraca?
"Cuvajmo Hrvatsku!", to je stalna HDZ-ova parola. Da treba cuvati Hrvatsku, u tome se svi slažu. Možda je trebalo napisati i od koga je treba cuvati. I što ce to oni uciniti (ili su vec dovoljno ucinili) za cuvanje Hrvatske? To s HDZ-ovih plakata ne saznajemo. "Jamcimo dostojanstvo branitelja", "jamcimo dostojne rodiljne naknade", "jamcimo sigurne mirovine", "uspješni smo u bori protiv korupcije", "necemo nove poreze" - neke su od poruka. Lako za dostojanstvo, a što je s parama? Tko ce zaštititi nezaposlene? Rijec "jamcimo" istog me trena podsjeca na HDZ-ovu jamstvenu karticu koja je bila tek dio izbornog folklora.
Imam dojam da je na plakatima Kukuriku koalicije veca pažnja posvecena igri rijeci, dok je znacaj poruke ostao u drugom planu. "Plan za novi dan: Visoku nezaposlenost zamijeniti visokim BDP-om" - da nema potpisa Kukuriku koalicije, pojma ne bismo imali da su to izborne poruke. Imaju oni još planova za novi dan - "izvoziti ideje, a ne pametnu mladost" ili "u plusu tri place, a ne u minusu da ti se place". Neki od tih slogana sasvim bi dobro funkcionirali i, primjerice, kao reklama za mobilne operatere, privatne visokoškolske ustanove ili informaticke tvrtke.
Bez novih rješenja koja se nude
U Kukuriku koaliciji planove imaju. O tome kako ce to cetiri stranke s jednom vizijom, ako dobiju priliku, probuditi hrvatske potencijale nema niti slova. Svaki njihov plakat je zapecacen narancastim krugom sa znakom Plan 21. Usput, zašto se izborni program Kukuriku koalicije zove Plan 21? Oni tvrde da je to zato što plan ima 21 poglavlje. Nije baš nešto inventivno. Kod spomena 21 prvo mi pada na pamet 21. stoljece. Usput receno, u tom programskom dokumentu što ga zajedno potpisuju SDP, HNS, IDS i HSU ima 20 programskih podrucja i 20 politika.
I za Ladonju ovi izbori puno znace i od njih puno ocekuju. Oni su jedni od rijetkih koji su plakate personalizirali. S jednog jumbo- plakata nasmiješeni Plinio Cuccurin, nositelj i prvi na listi, porucuje: "Vrijeme je za nova rješenja i nove ljude". Žena s njihova plakata u stilu oglasa i potrage za partnerom piše: "Tražim i poštenog i sposobnog, šifra izbori". Znaci li to da su samo muškarci i pošteni i sposobni te da samo oni trebaju ici na izbore? Muškarac s naocalama konstatira: "Dužan sam 10.444 eura kao i svatko od nas". Jesu li 10.444 eura dužni samo oni koji su u Ladonji ili smo svi u zemlji toliko dužni kada se to statisticki iskaže po glavi stanovnika pa i po onoj tek rodenog djeteta?
"S mirovinom sam mirna... do dvadesetog u mjesecu!" - s plakata kaže žena koja bi po tekstu trebala biti umirovljenica. I u toj se stranci zbori o lošem stanju u državi i medu gradanima, ali ne i o novim rješenjima koja se nude.