Iz Brgudca do Korita - za izletnike i planinare

Povodom obilježavanja 140. godišnjice organiziranog planinarstva u Istri što nije mala obljetnica, te kako bi istarske planine predstavili široj publici na dostojan način jer to zaslužuju, a posjećuje ih sve više planinara i izletnika osvrnimo se i prema Ćićariji. Počnimo sa Planikom, najvišim vrhom Ćićarije.

Vrh je s istočne strane travnat i kamenit, a s drugih je strana šumovit. S vrha se pruža lijep pogled prema masivu Učke, Šiji, Lisini i šire. Prema vrhu planinarske staze prilaze iz svih smjerova i spajaju se u šumi ispod vrha na sedlu između Velikog i Malog Planika. Jedino put s Brgudskih Korita stiže do vrha izravno s druge strane. Meni osobno je taj put najljepši te ću njega i opisati.

Svi su prilazi do Planika razmjerno dugi jer se vrh nalazi u središnjem dijelu Ćićarije ali i to je relativno jer ovisi o izabranom putu kao i o kondiciji i pripremi za hodanje. Mali Planik (1259 m) nalazi se istočno od nešto višega mu brata ali sa njega je za razliku od Velikog Planika (1272 m) pogled puno ljepši jer nije obrastao u šumu, vrh ogoljen i stjenovit te ljubiteljima lijepih pogleda svakako preporučam kratki uspon do vrha. Za uspon iz Brgudca preko popularnih Korita potrebno je nešto više od tri sata hoda. Za silazak otprilike isto toliko pa dobro procijenite svoje sposobnosti, opremite se solidnom obućom, odjećom, vodom i hranom, a ako niste planinar s iskustvom potražite nekoga od prijatelja s planinarskim znanjem i krenite na put prema najvišim vrhovima Ćićarije.

Početna točka uspona je u selu Brgudac u koji se stiže autom iz Lupoglava. Nakon kraće vožnje lijepim krajolicima u jednom lijevom zavoju skreće se desno za Brgudac. Na tom skretanju postoji putokaz.

Brgudac je selo na 747 metara nadmorske visine. Auto je najbolje ostaviti pored uređenog izvora na kraju sela, napuniti bočice izvorskom vodom, te otuda krenuti na uspon prema Koritima. Staza do Korita je lijepa i uređena a sam uspon do Korita traje oko 45 minuta.

Korita su smještena na livadi na 1010 m pod liticom Brajkove stijene na 1092 m i sastoje se od deset masivnih drvenih korita, a voda izvire i preljeva se iz korita u korito čak i za sušnih perioda  ( obnovljenih 2011. godine) u čijem je podnožju poveća lokva. Nekad su korita služila za napajanje stoke, a na poučnoj ploči piše i da su nekad žene nosile pitku vodu čak u Brgudac.

Uz izvor je odmorište i travnati proplanak s kojega se pruža prekrasan pogled na planinski masiv Učke, a postavljene poučne ploče govore o kulturnom i prirodnom značaju ovog mjesta, te biljnom i životinjskom svijetu. Na samo par minuta od izvora nalazi se i planinarski dom "Na Koritima" otvoren vikendima u kojem se nudi smještaj i obroci pa cijeli izlet možete pretvoriti i u dvodnevno uživanje u planinama Istre.

Put prema Planiku dalje vodi pored doma i šumskom cestom prema vidljivom Planiku na istoku, najprije nizbrdo, a zatim uzbrdo stiže se na travnati proplanak s kojega se pruža pogled prema Koritima, Župan vrhu i gotovo cijeloj Istri. S proplanka put ulazi u šumu te vas dobro označenim planinarskim markacijama, uglavnom šumskim grebenom vodi sve do vrha. S vrha svakako vrijedi sići na sedlo između Velikog i Malog Planika te se popeti i na Mali Planik. Silazak do Brguca je istim putem ili sa sedla desno dolje te treba pažljivo prateći markacije za Lupoglav i Brgudac na pravom mjestu skrenuti desno jer se nakon strmog spusta lijepim šumskim putem niže označenog skretanja put odvaja za prijevoj Poklon na Učki. (Napisao i snimio Jure Vojak, [email protected])