Pred Hrvatskom je, barem prema najavama s turističkih sajmova i samih organizatora putovanja, jedna odlična turistička sezona. Puno se faktora ove godine poklopilo koji će svakako ići na ruku Hrvatskoj, koja je u zadnjih nekoliko godina postala pravi hit među gostima koji prije nisu ljetovali ili putovali u Hrvatsku. Najavom je zadovoljan i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Ratomir Ivičić.
- Svi značajniji sajmovi s početka ove godine donose hrvatskom turizmu izvrsne najave. Kako komentirate taj početni optimizam? S kojih bi tržišta Hrvatska ove godine mogla "ubrati vrhnje"?
- Da, najave su doista dobre i to nas posebice veseli. Imamo još nekoliko važnih sajmova za odraditi, a na njima očekujemo potvrdu da je pred hrvatskim turizmom još jedna uspješna sezona. Sigurno da su dobre prognoze rezultat određenog zaokreta u našim aktivnostima pozicioniranja i promoviranja hrvatskog turizma. Ne želim umanjiti ni zasluge ostalih subjekata koji također daju svoj doprinos u pripremi, a kasnije i realizaciji same sezone. Očito je da naš novi krovni komunikacijski koncept i poruke koje plasiramo imaju dobar odjek među stranim turistima, ali i partnerima. Ključno je da su naša najvažnija tržišta, poput Njemačke, Austrije, Slovenije ili Italije vrlo stabilna, a na nekima smo i na samom vrhu poželjnih destinacija.
- Nedavno je održana poslovna radionica u Moskvi. Što očekujete s tog tržišta koje ove godine očito neće odabrati ljetovanje u Turskoj?
- Iako i dalje želimo biti maksimalno oprezni i detaljno pratimo situaciju, ovo bi mogla biti godina preokreta kada govorimo o ruskom tržištu, i to je također vrlo dobra vijest za naš turizam. Često se provlači teza kako će hrvatski turizam jako profitirati kriznim situacijama u kojima se nalaze druge turističke zemlje. Mi to ne gledamo tako, jer ne želimo svoj turistički uspjeh temeljiti na tuđoj nesreći. Takav pristup, osim što nije korektan, ne bi bio ni održiv. Kao i do sada, spremni smo za pošteno tržišno natjecanje te ćemo i dalje biti fokusirani na svoju promotivnu strategiju.
Rezultat takvog pristupa su i nove aviolinije, pa će tako kompanija Red Wings tijekom ovog ljeta letjeti za Pulu i Dubrovnik čak sedam puta tjedno, dok će se letovi za Split održavati pet puta tjedno. Dakle, uz kompanije Aeroflot i S7, ovo je već treća kompanija koja je najavila letove za Hrvatsku u nadolazećoj sezoni. Uz chartere koji se još dogovaraju, već sada imamo dva puta više letova nego prošle godine, a upravo je dobra zračna povezanost jedan od osnovnih preduvjeta za privlačenje ruskih turista.
- Na koji ćete način reagirati na tržištima, s obzirom na aktualnu geopolitičku situaciju gdje se određeni konkurente bore dumpingom cijena, primjerice Turska? Što ćete ponuditi tom tržištu kako biste privukli neodlučne goste na Jadran i koliko novaca namjeravate utrošiti u takve promotivne akcije?
- Naravno da pratimo situaciju i da smo si ostavili prostora za dodatnim aktivnostima, ako procijenimo da su one potrebne. Nije prvi put da neka zemlja koja se nalazi u određenim teškoćama na tržište izlazi s dumpingom cijena. Sjetite se samo prošle godine i Grčke kada je prevladavalo mišljenje da ćemo ostati bez velikog dijela turista, pa samo u 2015. porušili sve rekorde turističkog prometa, ostvarili smo više od milijun novih dolazaka i oko pet milijuna novoostvarenih noćenja, a rasli su i prihodi te smo premašili brojku od 8 milijardi eura.
- Kakve rezultate polučuje kampanja Croatia full of life? Je li po vama ispunila dosadašnja očekivanje? Jeste li proveli istraživanje tržišta po pitanju prihvaćenosti novog vizualnog identiteta?
- Novi slogan, odnosno krovni komunikacijski koncept Hrvatska puna života u punoj je primjeni od listopada 2015. godine, nakon spektakularnog predstavljanja u Londonu. Dakle, riječ je o nešto više od pet mjeseca njegove upotrebe. Istraživanja smo naravno proveli, i to na ključnim tržištima Europe, a rezultati pokazuju kako se Hrvatska u velikoj mjeri doživljava upravo kao destinacija "puna života", dok manje od 10 posto ispitanika nije uz Hrvatsku vezivalo takvu percepciju.
Nova branding i komunikacijska strategija hrvatskog turizma pod sloganom Hrvatska - Puna života/Full of Life uspješno objedinjuje pozitivne atribute hrvatske turističke ponude te može predstavljati vrlo dobru poveznicu za daljnju izgradnju branding komunikacijske strategije u narednim godinama.
- Koliko ste zadovoljni novom aplikacijom eVisitor? Je li bilo poteškoća na početku rada i koliko je trenutno korisnika uneseno? Što za HTZ znači ovakav sustav?
- Sustav eVisitor je od 1. siječnja 2016., nakon pilot-projekta u 2015. u kojem je sudjelovalo sedam turističkih zajednica (Crikvenica, Dubrovnik, Grad Zagreb, Mali Lošinj, Osijek, Rovinj i Split), krenuo u primjenu "nulte" godine. S današnjim danom, u sustav je uneseno više od 60 tisuća obveznika. U narednom razdoblju slijedi i dodatno unošenje svih onih obveznika koji već imaju rješenje o sezonskom poslovanju u određenom periodu, čime će se stvoriti jedinstvena baza koja do sada nije postojala. Tijekom pripremne pilot-faze, većina je tehničkih poteškoća uklonjena, a one koje se eventualno pojavljuju, naša ekipa informatičara promptno rješava.
Također, permanentno održavamo edukativne radionice na terenu, dajemo dodatna pojašnjenja i upute. Veći poslovni korisnici zahtijevaju nešto drugačiji pristup, oni imaju snažne recepcijske sustave kod kojih se javlja nešto drugačija problematika povezivanja pa to rješavaju zajednički informatički timovi u najkraćem roku. Takvim pristupom je na najmanju moguću mjeru svedena mogućnost pojavljivanja zastoja. HTZ sve upite sustavno rješava, dok se pitanja vezana uz zakonsku regulativu rješavaju u suradnji s Ministarstvom turizma i drugim povezanim ministarstvima.
Što se tiče prijava za fizičke osobe, one će se dodatno pojednostaviti integracijom sustava eVisitor sa sustavom e-Građani, što je trenutno u završnoj fazi. Jednako tako, s ciljem poboljšanja funkcionalnosti sustava, osluškujemo i razmatramo sve eventualne prijedloge i sugestije korisnika.
Također, ova "nulta" godina primjene sustava poslužit će za dodatna usklađenja cjelokupnog sustava turističkih zajednica i turističke industrije, ali i za usklađivanje pojedinih propisa koji reguliraju problematiku boravišne pristojbe, jer dosadašnji propisi nisu predviđali uvođenje ovako složenog i snažnog informacijskog sustava. Ovakav sustav prijave i odjave gostiju u svijetu ne postoji i nije bilo dosadašnjih iskustava na kojima bi gradili projekt. Krenuli smo sami od početka i po prvi puta ćemo imati središnju nacionalnu bazu podataka svih koji se bave iznajmljivanjem.
- Već dvije godine traje i program Hrvatska 365 i već se sada ove predsezone mogu očekivati prvi konkretniji rezultati. Koja su vaša očekivanja i kakvi su odjeci s tržišta? U kolikoj mjeri su taj program prihvatile destinacije?
- U pilot-projektu koji je krenuo 2014. godine sudjelovale su 22 destinacije, dok danas projekt broji čak njih 40, odnosno ukupno 286 općina i gradova. Jedan je to od ključnih pokazatelja uspješnosti koncepta. Rezultati turističkog prometa u 2015. godini u mjesecima koji ne ulaze u glavnu sezonu sugeriraju kako se Hrvatska sve više pozicionira i kao destinacija s atraktivnom ponudom tijekom cijele godine. Naravno, želimo još više i još bolje, jer je ovo zapravo početak dugoročnog razdoblja primjene ovoga koncepta.
Očekujemo kako će tijekom narednih pet godina Hrvatska 365"postati stalan proces i kako će brojke sve više rasti i u narednim godinama. HTZ intenzivno razgovara s avioprijevoznicima kako bi osigurala i više letova izvan glavne turističke sezone, što je jedna od nasušnih potreba tržišta koje nisu auto destinacije.
Nogomet i biciklizam
- Osim standardnih aktivnosti HTZ će u 2016., u suradnji s Hrvatskim nogometnim savezom, u mjesec dana trajanja Europskoga nogometnoga prvenstva u Francuskoj, u sklopu projekta Obale Europe na obali rijeke Seine u Parizu, aktivno promovirati hrvatsku turističku ponudu. Jednako tako, naše će promotivne aktivnosti kroz suradnju s Hrvatskim olimpijskom odborom biti realizirane tijekom XXXI. olimpijskih igara u Rio u kolovozu.
HTZ i ove će godine podržati utrku Tour of Croatia, koju je lani putem Eurosporta pratilo preko 15 milijuna gledatelja u više od 54 zemalja svijeta. Prekrasne snimke iz zraka svih destinacija naše domovine nikog ne ostavljaju ravnodušnima. Te ćemo snimke prošlogodišnje utrke, počevši od početka ožujka, emitirati na najgledanijem TV kanalu Discovery, kao i Eurosportu. Turnir odbojke na pijesku Poreč Major također je jedna od manifestacija koja zaslužuje pažnju jer dodatno brandira destinaciju i kreira motive dolazaka. (Barbara BAN)