Na istarskom poluotoku u prvih deset mjeseci prodana su ukupno 1.742 automobila, što je porast od svega stotinjak vozila u odnosu na prošlu godinu, koja se smatrala katastrofalnom u segmentu prodaje novih automobila. Kad se odluce na kupovinu novog vozila, Istrani najradije odabiru francuske ili korejske automobile, i to uglavnom kompaktne.
- Kupci se vrlo rado odlucuju na Megane jer je sjajno opremljen vec u osnovnom paketu i košta manje od sto tisuca kuna, što kod vecine predstavlja psihološku granicu. Najbolje se prodaje peterovratni benzinski model od stotinu konjskih snaga koji nudimo s aluminijskim felgama na poklon, a dostupan je za 94.900 kuna, rekao nam je voditelj prodaje Renaultovih vozila u Auto centru Porec Denis Sirotic.
Dodao je da se pretežno placa gotovinom, što zbog relativno teških uvjeta za dobivanje kredita, što zbog straha od mogucih teškoca nastalih zbog istovremenih kreditnih obveza i gubitka posla.
Osim Meganea, dobre rezultate bilježi i Renaultova gradska uzdanica Clio te Citroënovi modeli C3 i C4. Ove godine znacajan uspjeh bilježe korejski automobili, prvenstveno Hyundai i30 i sestrinska Kia Cee'd, dok je najprodavaniji SUV Kia Sportage.
I dalje se registriraju (pra)stara vozila
No, situacija je što se tice voznog parka Istrana daleko od bajne. U jednoj stanici za tehnicki pregled tvrde da im rijetko dolaze nova vozila. Najcešce se registriraju desetak godina stari gradski automobili, što i odgovara prosjeku starosti automobila u Hrvatskoj. Usto, još ima neuglednih "olupina" u voznom stanju.
- Iako sve manje, redovito nam na tehnicki pregled dolaze jugici i njima slicni modeli. Njihovi vlasnici znaju da moraju prilagoditi karburator prije pregleda i dobro ga "ispuhati" prije kontrole, stoga uglavnom produ eko-test. Najviše problema ima s lošom svjetlosnom signalizacijom i kocnicama, koje su na pojedinim automobilima iznimno loše, rekao nam je jedan od ispitivaca. Ocijenio je da se redovito štedi na servisiranju automobila, a ponajviše na gumama, koje su na svakom drugom vozilu u prilicno lošem stanju.
Prodavaci "iza žice" na koljenima
Profesionalni prodavaci rabljenih auta iznimno teško žive, a njihovi "boksovi" su ili potpuno prazni, kao znak da su odustali od posla, ili krcati jer prodaja jednostavno ne ide.
- Dnevno me posjeti desetak ljudi, no oni ne traže rabljeno vozilo, vec mi pokušavaju prodati svoj automobil. Ako i kupuju, spremni su izdvojiti najviše dvije-tri tisuce eura ili, s druge strane, traže luksuzni automobil od deset tisuca eura naviše, prica nam porecki prodavac automobila Muhamedali Maksuti, koji tvrdi da se biznis s prodajom rabljenih vozila više uopce ne isplati.
- Nekoc smo svi uvozili automobile iz Italije i od toga solidno zaradivali, no prvo nas je nacela opca kriza, a potom su nas dotukle odredbe po kojima se automobil više ne može uvesti po talijanskom cjeniku, vec iskljucivo po hrvatskom, pa je to postalo potpuno neisplativo, tvrdi Maksuti. Zakljucio je da prodavace "iza žice" spašavaju jedino ugovori s leasing kucama, za koje prodaju oduzeta vozila.(Napisao i snimio Krešimir TADIJIC)
OPŠIRNIJE U NEDJELJNOM TISKANOM IZDANJU