Istru se cesto spominje kao proeuropsku regiju koja vec godinama uspješno radi na brojnim projektima financiranim europskim bespovratnim novcem, a nerijetko ju se svrstava u sam vrh po uspješno realiziranoj meduregionalnoj i medunarodnoj suradnji. Unatoc cinjenici da nam Europska unija kuca na vrata, žalosno je što Istra u ovom trenutku nema niti jednu željeznicku liniju prema EU-u.
Naime, zbog novog voznog reda Hrvatskih željeznica, koji je na snazi od sredine ovog mjeseca, Istra je - u smislu željeznicke povezanosti s EU-om - postala izolirani otok. Iako su mnogi vec godinama ogorceni što vlakom ne mogu direktno stici i do drugih gradova u Hrvatskoj, a kamoli primjerice do Ljubljane, ogorcenje je tim vece zbog odluke HŽ-a kojom se potpuno ukinuo malogranicni promet. Od 12. prosinca, podsjecamo, ukinute su sve linije od Buzeta do Divace, osim sezonskog vlaka koji ce voziti tijekom dva ljetna mjeseca.
Do Ljubljane - pješice
No, ni to ne bi bio problem jer je donedavno postojala veza preko Rijeke iz koje se jednostavno moglo vlakom do EU-a. Iz Pule se oko 9.20 vlakom krenulo put Lupoglava, gdje su se putnici ukrcavali na autobus do Rijeke, tamo su pak cekali 50 minuta, nakon cega su se ukrcavali na brzi vlak do Ljubljane. Medutim, sada, po novom voznom redu, taj isti autobus u Rijeku stiže u 12.10 sati, a jedini medunarodni vlak za EU krece deset minuta ranije, odnosno u 12 sati, pa putnicima jedino preostaje da do Ljubljane odu pješice!
Kako je moguce u trenutku skorašnjeg ulaska u EU napraviti takav propust i vozni red "prilagoditi" na nacin da se zbog pišljivih deset minuta putnicima onemogucava ukrcaj na vlak za Ljubljanu, pitali smo i odgovorne u Hrvatskim željeznicama. Takoder, zanimalo nas je tko je za ovakav propust odgovoran i planiraju li se promjene voznog reda kako bi putnici na vrijeme mogli uloviti vlak.
No, iz odgovora Hrvatskih željeznica, koji potpisuje direktor daljinskog prijevoza Tomislav Prpic, moglo bi se zakljuciti da nadležnima i nije stalo da se problem riješi. Dapace, u svom sarkasticnom odgovoru srdacno se zahvaljuju na našem interesu i upucenim primjedbama, a osobito, kako navode, "na vrlo optimisticnom stavu o buducem interesu istarskog pucanstva glede željeznickog prijevoza"?! Ocito je da naša pitanja nisu ozbiljno shvatili, što možemo zakljuciti iz odgovora koji prenosimo u cijelosti.
"Nažalost, naša iskustva nisu tako povoljna i sadašnja voznoredna situacija odraz je upravo takvih iskustava. Naše planiranje voznog reda temelji se prema ostvarenim putnickim tokovima, to jest, manifestiranim interesom, i to mnogo više nego predvidanjem i dojmovima". Doista nije jasno o kakvim to povoljnim iskustvima govori direktor Prpic i što konkretno misli pod manifestiranim interesom?
"Što se tice konkretnog problema povezanosti Istarske županije sa zemljama EU-a, objašnjenje je slicno. Naime, daljinski unutarnji i medunarodni prijevoz nisu obuhvaceni financijskom potporom za pružanje usluge od javnog interesa od strane resornog ministarstva, stoga se HŽ Putnicki prijevoz u svojoj ponudi na istarskom podrucju orijentirao iskljucivo na potrebe lokalnog prijevoza, za što su osigurani i potrebni resursi.
Neostvarena veza putnickog vlaka/autobusa iz Pule na brzi vlak za Ljubljanu nije posljedica nepažnje ili nemara. Jednostavno, ta veza se ne može ostvariti s obzirom na vrijeme putovanja autobusa, kao i zbog cinjenice da je doticna veza podredena povezivanju Istre s unutrašnjošcu RH. Na navedeno smo se odlucili obzirom na dosadašnje spoznaje o iskazanim potrebama putnika iz Istre, kao i zbog nelogicnosti povezivanja Istre sa Zapadom preko Rijeke, zbog udaljenosti i vremena putovanja", veli dalje Prpic.
HŽ bez sluha za Istru
Ovakva odluka HŽ-a nije iznenadila dožupana Vedrana Grubišica koji tvrdi da Županija vec godinama muku muci s HŽ-om ne bi li Istra napokon dobila ravnopravan željeznicki status.
- Ni sam ne znam koliko puta smo odlazili u HŽ i s kim smo sve razgovarali. I ova zadnja odluka HŽ-a ne samo da vrijeda stanovnike Istre vec dodatno potvrduje ravnodušnost i nezainteresiranost HŽ-a. Svojevremeno smo pokrenuli inicijativu uvodenja takozvanog turistickog vlaka koji bi iz Stuttgarta ili Münchena direktno dovozio putnike u Pulu, no od toga nije bilo ništa, iako takva linija postoji prema Rijeci. Takoder, zbog nemara HŽ-a vec gotovo godinu dana je zbog klizišta urušen dio trase na potezu Lupoglav - Štalije, veli Grubišic.
Po njegovim rijecima, u kompletnu sanaciju željeznica u Istri nužno je uložiti cak 35 milijuna eura. Napominje da HŽ na podrucju Istre ima vrijedne nekretnine koje bi se mogle davati u najam ili koncesiju cime bi se mogla osigurati odredena sredstva, zakljucujuci da su istarske željeznice do prije nekoliko godina godišnje imale više od 250 tisuca putnika, a danas se ta brojka spustila na manje od 200 tisuca.