Istarski su ugostitelji na rubu egzistencije, a nelojalna konkurencija postali su im pečeni pilići i druga gotova topla hrana te hladni napici po velikim trgovačkim centrima. Upravo ovakve izjave mogle su se čuti proteklog tjedna u Obrtničkoj komori Istarske županije koja je od Ministarstva turizma, između ostalog, zatražila i zaštitu od nelojalne konkurencije u sektoru trgovine.
- Nama ugostiteljima velik problem predstavlja prodaja rashlađenih pića u marketima, trgovačkim centrima i kioscima što po našem mišljenju ne postoji nigdje u svijetu. Prošao sam velike turističke zemlje kao što su Grčka, Turska ili Egipat gdje po danu bude i 40 stupnjeva Celzijusa, ali rashlađeno piće ne možeš dobiti u supermarketima. Isto tako, u Austriji ne možeš doći ispred Bille u 23 sata ili oko ponoći, uzeti kokicu i pivo i večerati ispred supermarketa. Zato i postoji kategorizacija, da svatko radi ono za što je zadužen. Danas kod nas u kioscima može kupiti sve - hladni sok, kavu, a susjedni ugostiteljski objekt služi da se samo obavi nužda, bio je oštar predsjednik Ceha ugostitelja pri Obrtničkoj komori Istarske županije u komori Dušan Černjul, inače vlasnik restorana Vela Nera u Šišanu.
Ugostiteljstvo na rubu egzistencije
Dodao je da zato i postoje restorani te drugi ugostiteljski objekti koji su uložili značajan novac u svoje objekte te se pridržavaju raznih uvjeta i standarda.
- Očekujemo od našeg Ministarstva da se u ovom segmentu upozoravajućim kontrolama i informativnim postupanjem uspostavi red. Jer ugostiteljstvo i restorani su zaista na rubu egzistencije. A pogotovo visoko ugostiteljstvo, zaključio je Černjul.
Da takva ponuda u supermarketima remeti rad ugostitelja, potvrdili su i Černjulovi kolege Gracijano Švić iz Rovinja i Paulo Šverko iz Vrsara, iako obojica kažu da su zadovoljni prometom koji imaju u svojim objektima.
- Nažalost, da. Takva nam ponuda uzima dio prometa. Ista je priča i s benzinskim pumpama koje nude razne sendviče i napitke. Ugostiteljstvom se bave svi i svatko. To zasigurno dugoročno nije dobro te će srozati struku koja će ići ka nižoj kvaliteti i kategoriji. A mi želimo našu destinaciju brendirati kao odredište srednje i više kvalitete, smatra Švić.
Šverko pak veli da takva ponuda u supermarketima oduzima kolač ugostiteljima kada je u pitanju ručak.
- Međutim, da smo zbog toga na koljenima, nismo. Sigurno se tu izgubi dio klijentele, ali to nije alarmantno, smatra Šverko.
Drugačiju priču o ugostiteljstvu Istre ima direktor Turističke zajednice Istre Denis Ivošević, koji je pomogao i da se Istra profilira kao zanimljiva i poželjna gastronomska regija upravo među klijentelom srednje i više platežne moći. A priča o gotovoj hrani iz supermarketa i Istri kao jednoj od najpoželjnijih gastro regija Europe ne ide ruku pod ruku. (Barbara BAN)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU