Istarski puti iz 1953. na You Tubeu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Od 26. listopada na You Tubeu može se pogledati dvadesetak videozapisa, dokumentarnih filmova istaknutih hrvatskih autora koje je na tu stranicu "podigao" Croatien Cinema iz Zagreba, ili kako se to strucnije kaže - otvorili su kanal (http://www.youtube.com/watch?v=G71eaRl2Khw).

Najviše je dokumentaraca iz opusa Branka Belana (Postira na Bracu, 1912. - Zagreb, 1986.), hrvatskog filmskog režisera, teoreticara filma, filmskog i televizijskog kriticara, romanopisca i novelista, doktora prava, a medu njima je i trinaestominutni film "Istarski puti" koji je snimio veliki Oktavijan Miletic (Zagreb, 1902. - Zagreb, 1987.), u proizvodnji Jadran filma 1952./53.

Špica kaže da su asistenti snimatelja bili Krešo Grcevic i Viktor Farago, montažerka slike Jelka Sakoman, muzicki suradnik Vladimir Kraus, zvuk Leander Kukec, a voda snimanja Predrag Drezga.

Buduci da se radi o još jednom filmskom zapisu o Istri, a široj javnosti nedovoljno poznatom, i koji potice na niz pitanja o sustavnom prikupljanju filmske grade o Istri i iz Istre, potrebno je nešto više reci o ovom dragocjenom filmicu na kojem su se našli zajedno na poslu najveci hrvatski filmski autori.

Naravno, prije svega rijec je o propagandnom filmu karakteristicnom za ono poslijeratno vrijeme u kojem je Istra bila velika nepoznanica, ali i otkrice za širu ondašnju javnost koja sedam godina nakon oslobodenja, ili pet godina nakon konacne presude u Parizu '47., skida veo neizvjesnosti sa svoje sudbine, a pred njom se još nalazila tzv. Tršcanska kriza.

To se prije svega odnosi na socrealisticki obnoviteljski duh i optimizam s pateticnim spikerskim komentarom koji podiže moral, ali i s naglašenom glazbom koja daje dodatnu dramaturgiju.

U takvoj atmosferi Belan i Miletic nas vode po Istri jednim autobusom iz Rijeke s rijeckim gimnazijalcima, preko Opatije i Mošcenice na Cicariju s pastirima koji cuvaju svoja stada jednog jesenjeg dana 1952., pa onda prema Motovunu i kroz šumu u kojoj je Nazor našao inspiraciju za svog Velog Jožu, dok kamera prati seljaka kako s volovima ide prema polju i vinogradu, berbu grožda u Buzetu i neizostavno zaustavljanje na grbovima i znamenjima na zidinama grada koji svjedoce o povijesnim vladarima i mijenama, ali i napomeni kako se hrvatski covjek ustrajno borio za vlastiti identitet. (Mate CURIC)

CIJELI TEKST U TISKANOM IZDANJU OD PETKA.


Podijeli: Facebook Twiter