Istarski poljoprivrednici na Domaćoj web tržnici


Nakon čak deset prezentacija odnosno radionica održanih od kraja veljače do kraja ožujka u Vodnjanu Umagu, Buzetu, Pazinu, Labinu, Pićnu, Ližnjanu, Rovinju, Bujama i Poreču, "Domaća web tržnica" okupila je stotinjak istarskih poljoprivrednika koji preko nje već prodaju oko 420 svojih proizvoda i time je projekt "Organizacija sustava izravne prodaje poljoprivrednih proizvoda korištenjem internet tehnologije (OSIPPPIT)" kojeg s hrvatskim i slovenskim partnerima provodi porečki Institut za poljoprivredu i turizam ušao u završnu fazu. U tijeku je još softversko dotjerivanje nekih elemenata web-aplikacije na adresi www.trznica-trg.eu, tijekom proljeća i ljeta slijedi intenzivna promidžbena kampanja usmjerena prema potencijalnim kupcima.

Neizbježan rad na računalu

Kroz spomenutih deset radionica prošlo je oko 150 poljoprivrednika uglavnom iz svih dijelova Istre. U testnoj fazi, prije nego što su se te radionice počele održavati po terenu, u kataloge web-tržnice uvršteno je desetak proizvođača, tek toliko da se na radionicama može pokazati kako to sve funkcionira, a tijekom radionica 90-ak se novih proizvođača uključilo u projekt. Oni su iskoristili priliku da im autori aplikacije i voditelji projekta iz porečkog Instituta neposredno pomognu postaviti svoje informativne i prodajne stranice; a oni koji će se uključivati ubuduće morat će veći dio posla obaviti sami, no to im ne bi trebalo biti teško budući da je tijekom pripremne faze napravljen i priručnik o korištenju Domaće web tržnice, koji bi svaki novi korisnik najprije trebao skinuti s njenih internetskih stranica, proučiti, i zatim jednostavno postupati prema uputama.

Voditelja projekta Milana Oplanića iz porečkog Instituta pitali smo koje su se sve nedoumice pojavljivale tijekom ovih deset prezentacija, odnosno što je proizvođačima kao budućim korisnicima bilo najnejasnije i kako su te dvojbe razriješene. Najčešće se, kaže Oplanić, pitalo koliko vremena oduzima "sjedenje za računalom" da bi se netko po prvi put uključio u ponudu Domaće web-tržnice. Odgovor je: oko sat i pol vremena. Prvim ulaskom u web-aplikaciju svaki se novi korisnik mora najprije registrirati, nakon čega mailom dobije potvrdu registracije i lozinku, koju je jako zgodno što prije promijeniti. Prilikom prvog prijavljivanja tom dobivenom lozinkom pred korisnikom se odmah pojavljuje njegovo vlastito sučelje, odnosno njegova vlastita rubrika Domaće web-tržnice popunjena samo podacima koje je naveo u prijemnom formularu. Sada zapravo slijedi vremenski najzahtjevniji dio posla, jer treba ručno unijeti tekstualne opise gospodarstva i pojedinih proizvoda. Pritom naravno treba unaprijed imati pripremljene digitalne fotografije i video-zapise o imanju i proizvodima.

Besplatno prvih godinu dana

Što je dokumentacija o proizvodu sadržajnija, to je bolja promidžba tom proizvođaču i tom proizvodu. Sastavljanje pojedinačne rubrike za pojedinog proizvođača odnosno prodavača dakle, prema iskustvu prvih stotinjak korisnika, traje oko sat i pol, no to je jednokratni posao, ne treba ga više ponavljati. Sve što kasnije korisnik treba raditi je povremeno kontrolirati je li dobio kakve narudžbe, te ažurirati podatke o dostupnosti i cijenama proizvoda ili unositi dodatne opise.

Prva godina korištenja za proizvođače je besplatna, jer su troškovi financirani iz međunarodnog projekta, a nakon toga će se vjerojatno uvesti neka simbolična godišnja članarina od stotinjak kuna, kako bi se pokrili troškovi informatičkog održavanja i servisiranja aplikacije. Također, među grupe proizvoda ubačeno je i cvijeće, kojeg ranije nije bilo, tako da sada Domaća web tržnica nudi proizvode razvrstane u 24 grupe odnosno cjeline, ali bit će moguće, prema interesu korisnike, nove grupe proizvoda formirati i ubuduće, napominje Oplanić, pozivajući korisnike koji žele nuditi proizvode koji se ne uklapaju ni u jednu od ponuđenih grupa, da se s prijedlogom formiranja novih grupa proizvoda jave na kontakte naznačene na web-stranici.

Kako je poljoprivredna proizvodnja velikim dijelom sezonskog karaktera, što znači da se pojedini proizvodi ne mogu nuditi kroz cijelu godinu, u prodajnim rubrikama označava se i razdoblje tijekom kojeg je određeni proizvod dostupan. Kad to naznačeno razdoblje istekne, aplikacija će sama ukloniti proizvod iz ponude.

Prvi proizvod kupljen preko Domaće web-tržnice u njenoj testnoj fazi bio je krumpir iz središnje Istre. Međutim, veći promet se još ne očekuje, jer tek predstoji intenzivnija kampanja usmjerena prema kupcima, koja će u travnju i svibnju biti usmjerena prema domaćim kupcima, a u lipnju i srpnju će kampanja Domaće web tržnice na stranim jezicima biti usmjerena ka turističkom tržištu. (Davor ŠIŠOVIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter