Istarska malvazija, muškat i teran izrazito su cijenjena vina u Srbiji, ali nažalost vecini tamošnjih gradana nedostižna. Prosjecna placa u toj zemlji po glavi stanovnika iznosi oko 300 eura pa je teško ocekivati da ce prosjecan potrošac kupiti butelju koja košta, ovisno o sorti i proizvodacu, od 12 do 27 eura u specijaliziranoj prodavaonici, odnosno cak 50 eura u nekom dobrom restoranu.
- Naša su vina definitivno preskupa vec u nabavnoj cijeni. Problem je carina, koja za hrvatske proizvode iznosi 30 posto, dok se ona na vina iz Europske unije placa nula ili jedan posto. Primjerice, kvalitetna malvazija stoji prosjecno pet eura po butelji, prijevoz povecava cijenu za euro, carina još šest eura, tu su i porezi i marža od 30 posto, koja mora biti takva da bih opstao na tom tržištu. Tako dodemo na cijenu koju si obican kupac ne može priuštiti.
Stoga smo se orijentirali na klijentelu s boljom platežnom moci, objasnio je Buzecan Stjepan Mrakovic, vlasnik i direktor tvrtke Terra Divina, koja je tri godine zastupnik najboljih istarskih vina u Srbiji putem tvrtke sa sjedištem u Novom Sadu. U ponudi ima vina brendova Benvenuti, Coronica, Cattunar, Trapan, Clai, Pilato, Roxanich, Meneghetti, Matoševic, Poletti i Rossi. Tvrtku je otvorio u Novom Sadu jer tamo vlada najveci interes za istarskim vinima.
- U Vojvodini se jace osjeca onaj emotivni moment vezanosti za Istru, zbog cega u startu nismo morali puno ulagati u marketing. Istra je opcenito u Srbiji brend koji se prodaje, interes je vec postojao od ranije, ali proizvod mora biti kvalitetan. Odradujemo odlicne poslove u Beogradu, organiziramo razne evente za ciljane grupacije, puno nas prate tamošnja elita, glumci i sportaši, koji obvezno dolaze na naše promocije, objasnio je Mrakovic.
O temi zašto su vina skupa dodao je i to da, osim carine i poreza, tu ulazi i trošak analize u srpskom specijaliziranom institutu. Uz to, problem je što je pravilnik tog instituta zastario i ne poznaje macerirana bijela vina, pa ih Terra Divina ne može uvoziti. Svemu tome usprkos, potražnje ima, odlicno ide i prodaja vina putem interneta s besplatnom dostavom na kucnu adresu. Beograd je s dva milijuna stanovnika zahvalno tržište.
- Bivši srpski tenisac i poduzetnik Boba Živojinovic veliki je obožavatelj Coronicine malvazije, u popularnom klubu Frida najprodavanije vino je Benvenuti, u ribljem restoranu Gušti mora najbolje idu Kozlovic i Coronica, a u najmodernijem restoranu Zaplet najprodavaniji su Clai i Roxanich. Srbi imaju pravilo - ljeti bijelo, a zimi crno, pa su stoga najprodavanije bijele sorte jer u ponudi imamo više malvazija nego terana. Srpsko tržište ima velik potencijal s tendencijom rasta. Dobar je to biznis u koji puno treba ulagati, narocito u promociju, veli Mrakovic. (Napisala Tanja KOCIJANCIC)