Istarska pastorala u 13 listova

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U Subgaleriji Mul Multimedijalnog centra Luka predstavljena je likovno-pjesnicka mapa Renata Percana i Drage Orlica. Projekt u suradnji dvojice iznimnih istarskih kreativaca nastao je u proljece 2009. godine, a tiskan je tehnikom offseta na 275-gramskom papiru marke Gmund chamois, i to dimenzija 420 puta 297 mm. Mapa sadrži 13 listova od kojih su na 12 listova usporedo tiskane pjesme i grafike.

Projekt je predstavila voditeljica MMC-a Luka Mirjana Grahovac Vojinovic te poznata likovna umjetnica Vera Kos Paliska u društvo Drage Orlica i Regine Percan, supruge slikara i graficara Renata Percana.

- Žao nam je što Renato nije s nama jer, kako je rekao, ovakve manifestacije previše ga uzbuduju. Renato je tako sicušan covjek, ali ljubav i energija u njegovoj crti je ogromna. Kada pokazujem svojim studentima Percanove crteže, oni se uvijek iznova njima dive. Kao i mnogo puta do sada, njegov je motiv eros, a s obzirom na to da eros pokrece svijet, utoliko je ova likovno-poetska mapa vrjednija, kazala je Kos Paliska.

- Renato, Renato, ca smo se zgubili? Nismo, nismo, samo nan se je svit ubrnuja! Renato, Renato, glej divojke peru noge u potoku! To su vile, moj Drago, ti hi vidiš, ma njih ni, u hlad ženski se namurivaš, pij tu vodu, pi! Renato, Renato, nariši mi samo jenu, zasvin ki hi ni, jedna je od pjesama koju je prilikom predstavljanja procitao pjesnik i spiritus movens istarske satire Drago Orlic.

Akademik Tonko Maroevic osvrnuo se na suceljavanje tih umjetnika te strucnim jezikom opisao sraz ideja. "Za Orlicevu dionicu možemo kazati da je tecna, humorna, nepretenciozna, leksicki bogata i sintakticki opuštena. Majstor zavicajnog govora posebno se dobro snalazi u anakreontsko-pastoralnoj ikonografiji, koju s arkadijsko-akademskih, aleksandrinsko-eruditskih visina rado prizemljuje i spušta u znani mu dragi okoliš. Namignuo je pritom Umbertu Ecu, sjetio se "Sna ljetne noci". Bezice, šparužine Raše i Motovunske šume, Regina i mati vracaju Orlica kuci (kuci jezika) i on se suvereno izražava u svojoj cakavštini i lakoci neposredne reakcije. Za njegov prilog mapi još cemo kazati da ima pravi performativni ucinak jer nas uvodi u autorsku radionicu i takoreci usporedo s nastankom prati i poziva na sudjelovanje", zapisao je Maroevic.

Crtež Renata Percana i dalje je vjeran ruci svojeg gospodara. Koloristicki, ali tipicno crtackim potezima, on još uvijek ilustrira personalne mladenacke vizije erosa i maniristicka tijela koja se spajaju u jednu organsku masu te svojim kolopletima cine jedinstvenu cjelinu. Principom rastera, izohipsama i izobatama, umreženost parcele njegovih linija ipak su prepoznatljiv Percanov rukopis, inace autora brojnih projekata slicnog karaktera. U svakom slucaju, suradnja na relaciji Orlic - Percan još je jedan u nizu vrijednih autohtonih proizvoda, zaštitni znak istarskog podneblja te predstavlja bogatstvo pisane cakavske rijeci i likovnog promišljanja. Valja istaknuti da su upravo Percanovi crteži inspirirali Orlica da tekstualno uprizori crtaceve vizije te na taj nacin ujedno i nastane ideja za ovu vrijednu mapu.

Ovo je Orliceva treca pjesnicko-likovna mapa, dok je Percan autor devet grafickih mapa te vlasnik dvije monografije.


Podijeli: Facebook Twiter