Isplativo sapunanje malih ekrana

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Formula je jednostavna: što više uložena novca, to vece kvaliteta, što veca kvaliteta, to veca gledanost, a što je veca gledanost, to je više oglašivaca!

Dakle, raditi i imati vlastitu TV sapunicu na svom programu je isplativo. Koliko, naši izvori ne kažu. Jer, sve vezano uz sapunice i novac u nas je u pravilu poslovna tajna o kojoj se ne prica. Medutim, buduci da su veliki igraci, Nova TV i RTL, opet posegnuli za sapunicom i to domacom, to onda sigurno znaci da interes, a onda i zarada postoje.

Koliko, dakle, košta sapunica? Oni koji ponešto znaju o domacoj produkciji neslužbeno vele da se danas cijena jedne epizode domace sapunice krece oko 180 tisuca kuna. Tako smo se cijenom vratili jedno pet godina unatrag, kada se proizvodnja sapunica u Hrvatskoj tek pocela cvršce oslanjati na vlastite noge. Cijena je, a valja reci i kvaliteta proizvoda, s vremenom rasla, penjala se do nekih 220 tisuca kuna po epizodi, da bi recesija i tome naškodila. Pace, u jednom trenu se cinilo da ce ovisnici o sapunastom sadržaju ostati bez icega ili biti osudeni na poluproizvode.

Astronomska cijena špice


No, "Larin izbor" Nove TV, baš kao i "Ruža vjetrova" RTL-a, pokazuju da je žanr još žilav. Navodno se nešto više novca troši po epizodi "Larina izbora" gdje, procjenjuje se, epizoda stoji nekih 30.000 eura. Neki neslužbeni izbori procjenjuju da je samo raskošna uvodna sekvenca stajala 70 tisuca eura, a radi što vece kvalitete konacnog proizvoda epizode se nisu, kako je kod sapunica obicaj, snimale u jednom danu. U konacnici, cijena se ipak ne zna, ali se sluti da je veca od 33 milijuna kuna koliko, pretpostavlja se, u pravilu košta 180 epizoda domacih sapunica.

Na prvu, svota je to koja zvuci astronomski, makar je to zapravo sitan novac ako se usporedbi s onim što troše napredne svjetske produkcije. U troškove spada sve, od glumackih honorara do izgradnje studija. Nova TV se odlucila kroz godine na noge dignuti vlastitu produkciju, pa ako je u startu to i bila velika investicija, sada se uloženo polako vraca.



Na RTL-u su, pak, poceli suradivati s produkcijskom kucom Fremantle Media. Na HTV-u sapunice prakticki više i nemaju. Navodno im se u vlastitoj režiji to ne isplati raditi, dok je kupovina gotovih proizvoda stala jer je od starta bila trn u oku onih koji u svakoj milijunskoj kupovini vide samo netransparentnu rabotu, u kojoj netko u džep stavlja pozamašne svote poreznih obveznika. HTV stoga, barem trenutacno, domace sapunice nema, ali možda i zbog toga, ima loš tzv. ulaz u Dnevnik, sitan postotak gledanosti pred središnju informativnu emisiju koji se kasnije teško diže. Treba li, pak, uopce javnom servisu nešto što se sapunicom zove, e to je vec neka druga prica i dilema oko koje ce se koplja lomiti još dugo.

Zarada u lancu


A u lancu od sapunice cini se da i dalje zaraduju svi, makar su glumacki honorari manji nego u zlatna vremena, baš kao i zarade producenata. Ponajvece glumacke zvijezde, prica se, zaraduju i više od 5.000 eura mjesecno, mlade nadolazece zvijezde rade za nekih 2.000 eura, no u današnje doba i cinjenica da ste na mjesecnom paušalu i da jutrom po vas dolazi automobil ne bi li na vrijeme stigli na snimanje itekako vrijedi.

S druge strane, svako je ulaganje po televizijsku kucu dobro ukoliko donosi sa sobom oglašivace. Sapunice to i dalje rade, generalni pokrovitelji serija su pravilo.

Uostalom, koliko oglašivaci znaju cvrsto zagristi za telenovelu ukoliko je gledana, pokazalo se nedavno kada je RTL pogodio s emitiranjem turske serije "1001 noc". Od serije su profitirali svi: od Konzuma koji je snimio reklamu s glavnim junacima u glavnoj ulozi, pa do slasticarnica koje su nudile kolace Onur i Šeherezada. Isplatilo se, makar je po epizodi serija koštala visokih 1.500 eura, što je višestruko više u odnosu na cijenu jedne epizode latinoamericke sapunice. Pace, mediji su tada pokušavali i izracunati koliko je RTL zaradio, racunala se cijena reklamnih minuta unutar udarnog termina, množilo, zbrajalo, oduzimalo popuste i došlo do toga da je RTL po jednoj epizodi tržio i do 1,5 milijuna kuna od oglašavanja. Istina ili ne, da se ne isplati ne bi se radilo. Pritom, mrvicu veseli cinjenica da o konacnom uspjehu i zaradi ponešto odlucujemo i mi koji sapunicu (ne)gledamo. (Siniša PAVIC)

Potencijalni izvozni proizvod

Jedan od novih i do sada u nas neistraženih putova kada su domace sapunice u pitanju jest onaj koji je otvorila Nova TV. Njihov serijal "Larin izbor" je, kako rekoše, vec prodan u 17 zemalja. Kupili su ga Cesi i Slovaci, Slovenci te poprilican broj zemalja Bliskog istoka. Za koje novce, ne zna se. Cijena vjerojatno nije basnoslovna s obzirom da je svjetsko tržište sapunicama toliko i takvo da ih se da kupiti i za par stotina eura. No, da je i "sica", tržište je veliko, a odrade li vizure Splita kojim se "Larin izbor" dici ono što je ucinila razglednica Istanbula iz "1001 noci" možda ce domaca sapunica uskoro postati hrvatski vrijedan izvozni proizvod.


Podijeli: Facebook Twiter