Dizelsko gorivo posljednjim je poskupljenjem od 20 lipa po litri prešlo devet kuna: na Ininim benzinskim crpkama litra eurodizela BS stoji 9,02, a litra eurodizela BS class 9,07 kuna. Sad smo, kako stvari stoje, do novog poskupljenja mirni dva tjedna. Ostaje pitanje isplati li se uopce voziti dizelaše kad je litra dizela tek 40-ak lipa jeftinija odbenzina.
Prosjecni dizelaš na stotinu kilometara u kombiniranom režimu vožnje (gradske i otvorene prometnice) potroši izmedu pet i sedam litara nafte, dok vozilo na benzinski pogon prosjecno potroši najmanje dvije litre više. Pritom valja uzeti u obzir da su dizelaši znatno skuplji od benzinaca te se isplate jedino ako vozac prevaljuje više od 10 tisuca kilometara godišnje.
Benzinac više troši, ali...
Ukoliko vozacima automobil služi uglavnom za prijevoz od kuce do posla i manje izlete vikendom, benzinac do maksimalno 80 konjskih snaga bolje je rješenje od dizelaša jer razlika u cijeni nadomjesti se tek nakon nekoliko godina svakodnevnog korištenja.
Kriza je natjerala i prodavace novih automobila da maksimalno spuste cijene automobila i oni nikad nisu bili jeftiniji, narocito benzinci, cije se cijene dodatno režu brojnim akcijama. No, ni dizelaši nisu nedostižni. Zahvaljujuci modernim sustavima potrošnja im je minorna, autonomija golema i emisija CO2 vrlo prihvatljiva, a mnogi od njih dostupni su debelo ispod stotinu tisuca kuna.
Odnedavno je Ina snizila cijenu autoplina na 4,92 kune po litri, cime je ponovo gotovo dvostruko jeftiniji od benzina. Naime, skok autoplina s 4,45 na bezobrazno visokih 5,30 kuna po litri dogodio se u prosincu prošle godine, što je razljutilo 65 tisuca hrvatskih vozaca koji voze na ovaj ekološki derivat.
Domaci autoplin je medu najskupljima u Europi unatoc cinjenici da Hrvatska raspolaže kolicinama dvostruko vecim od svojih potreba. Umjesto da ga povoljnije prodaje na domacem tržištu, Ina ukapljeni naftni plin (UNP) izvozi u susjedne zemlje gdje se na autoplinskim crpkama prodaje jeftinije nego kod nas, tvrde u udruzi UNP koja je zahtijevala žurnu korekciju cijena UNP-a te uvodenje obveznog približnog odnosa 50 posto cijene autoplina u odnosu na bezolovni motorni benzin od 95 oktana, kao što je u vecini zemalja Europske unije.
Jeftnije plinske instalacije
Koliko god žalosno bilo da se razlika u cijeni korigirala više s poskupljenjem benzina nego pojeftinjenjem autoplina, cinjenica je da se vožnja na plin trenutno isplati onima koji posjeduju plinsku instalaciju. Da bi zadržali klijente, istarski instalateri plina smanjili su cijenu ugradnje plinskih instalacija s 11 na 7.350 kuna za nova vozila, odnosno s 4.300 na 3.500 kuna za starija vozila s karburatorom.
Dvostruko jeftiniji derivat djeluje isplativo, narocito u ovo vrijeme kada je cijena benzina na dobrom putu prema okrugloj brojci, no ne smijemo zaboraviti da država ne voli ekološki osviještene vozace koje prilikom godišnje registracije destimulira s 550 kuna višom cijenom.
Iako se moglo ocekivati da ce poskupljenje dizelskog goriva povecati cijene autobusnog prijevoza, istarski prijevoznici zasad ne planiraju poskupiti vozne karte.
- Zasad nemamo u planu podizati cijene svojih usluga, poskupljenje goriva nastojimo pokriti uštedom na drugim troškovima, no ukoliko konkurencija povisi cijene karata za linijski promet, morat cemo i mi jednako postupiti, rekla nam je Morena Paulišic iz tvrke Fils.