Arena Hospitality Group nedavno je uspješno završila proces međunarodne javne ponude svojih dionica, čime su, kako vele, ostvarili još jedan važan cilj u transformaciji u međunarodno hotelijersko društvo s dobro balansiranim portfeljem. Sredinom svibnja objavili su namjeru prikupiti između 600 i 750 milijuna kuna izdavanjem do dva
milijuna kuna novih dionica, s rasponom cijena od 400 do 500 kuna po dionici. Nakon uspješnog "road showa", tijekom kojeg je njihov tim posjetio niz postojećih i potencijalnih ulagača u Zagrebu, Ljubljani, Londonu, Stockholmu, Tallinnu i Beču, baza njihovih dioničara se proširila. Razgovor s predsjednikom Upravnog odbora Grupe
Borisom Iveshom počinjemo pitanjem koliko su novog kapitala prikupili prodajom novih dionica i što planiraju s tim novcem.
Širenje poslovanja u Njemačkoj
- Arena će izdati 1.854.971 novu dionicu po cijeni od 425 kuna po dionici, čime ćemo prikupili 788.362.675 kuna novih sredstava, prije odbitka troškova. Zadovoljstvo nam je što su više od 20 posto novih dionica upisali međunarodni ulagači. Očekujemo da ćemo sredstvima prikupljenim javnom ponudom dionica ubrzati provedbu plana kapitalnih investicija Arena Grupe s ciljem obnove niza smještajnih objekata u Hrvatskoj i financiranja širenja poslovanja Arena Grupe u regiji srednje i istočne Europe. Planiramo
iskoristiti opciju stjecanja preostalih 12 posto udjela u društvu Sugarhill Investments B.V., uključivo s pripadajućim troškovima transakcije, od PPHE Hotel Grupe, nakon čega će Arena u neizravnom vlasništvu imati cjelokupno poslovanje u Njemačkoj i Mađarskoj. Također, prikupljena sredstva planiramo koristiti za otplatu i refinanciranje duga Arene, ovisno o okolnostima, da bismo postigli povoljnije uvjete financiranja.
Što konkretno predviđaju projekti obnove koje ste pripremili za objekte Arena Grupe u Puli i Medulinu? Kad bi mogli početi i završiti radovi?
- Već imamo pokrenute planove za obnovu tri smještajna objekta - Ai Pini Resort, Kampa Kažela i Hotela Brioni, u ukupnom iznosu od oko 382 milijuna kuna. Očekuje se da će sva tri projekta biti započeta u četvrtom tromjesečju ove godine ili početkom 2018. Projekt Ai Pini Resorta, očekivane vrijednosti 82 milijuna kuna, uključuje povećanje broja jedinica sa 69 na 133, gotovo dvostruko. Planovi za obnovu uključuju nove sadržaje: zgradu recepcije, tržnicu i trgovine, glavni restoran i bar uz bazen, wellness i fitnes centar te bazen od 300 četvornih metara. Završetak projekta očekuje se u drugom kvartalu 2018., do kada bi i kamp Arena Kažela, uz investiciju od 90 milijuna kuna, trebao dobiti 50 novih luksuznih mobilnih kućica, novi bazenski kompleks, obnovu četiri sanitarna čvora, uz djelomično preuređenu recepciju i komercijalne prostore.
Očekivana vrijednost projekta obnove Hotela Brioni iznosi 210 milijuna kuna, a uključuje povećanje broja jedinica s 228 na 330. Bit će to prvi hotel s pet zvjezdica brenda Park Plaza u Puli kad projekt obnove bude završen 2020. godine. Pored ova tri projekta, planiramo udvostručiti broj mobilnih kućica dodavanjem 600 novih, uz predviđeni trošak od 110 milijuna kuna. Instaliranje dodatnih kućica provelo bi se tijekom trogodišnjeg razdoblja, počevši od prve polovice 2018.
Planirate li i širenje na južni Jadran ili se okrećete Njemačkoj i Europi? U veljači ove godine kupili ste dva hotela u Njemačkoj.
- Dva društva kćeri u neizravnom stopostotnom vlasništvu Arene stekla su
vlasništvo hotela art'otel cologne u Koelnu i arthotel kudamm u Berlinu, poznat pod prijašnjim nazivom arthotel
berlin city centar west. Arena je u posljednje vrijeme, i izravno i putem svog najvećeg dioničara, PPHE Hotel Grupe, imala niz prilika za potencijalne akvizicije, putem stjecanja vlasništva, zakupa ili ugovora o upravljanju. Trenutno se razmatra niz takvih mogućih prilika. Namjera je nastaviti s ulaganjima za koja se očekuje da će dovesti do povećanja profitabilnosti i stvaranja dodane vrijednosti za Arena Hospitality Grupu i njezine dioničare.
Vidimo snažan temelj za daljnje širenje u Njemačkoj, zbog činjenice da je njemačko hotelsko tržište i dalje vrlo fragmentirano, pa bi širenje pružilo daljnju sinergiju prihoda i troškova. Osim na tržištima gdje posluje, Arena se namjerava širiti putem raznih vlasničkih opcija koje uključuju ugovore o upravljanju i zajedničke poduhvate. Kao što znate, Arena ima ekskluzivno pravo upravljanja i razvoja uglednog međunarodnog brenda Park Plaza u 18 zemalja srednje i istočne Europe.
Treći bazen uz Belvedere
Kako posluju hoteli u Njemačkoj i Mađarskoj? Kakva su Vam predviđanja turističkog prometa za predstojeću sezonu?
- Poslovanje Areninih hotela u Njemačkoj i Mađarskoj od 31. ožujka ove godine ohrabrujuće je, a očekujemo da će novoizgrađeni hotel Park Plaza Nurnberg dodatno pospješiti poslovanje Arene. U Hrvatskoj je većina naših objekata otvorena neposredno
prije Uskrsa, a rezervacije za ovo ljeto pokazuju rast u odnosu na isto razdoblje lani. Prvo tromjesečje ove godine prvi je put uključivalo rezultate poslovanja hotela u Njemačkoj i Mađarskoj. Rezultati pokazuju rast prihoda za 395,3 posto, na 63,4 milijuna kuna. Ta promjena govori o iskoraku s domaćeg i sezonalnog na međunarodno i cjelogodišnje poslovanje Arene.
Što ćete novoga ponuditi gostima ove godine? U naselju Punta Verudela, vidim, puno je više poslovnih prostora popunjeno i to pomno biranim trgovačkim brendovima.
- U pripremi za ovogodišnju sezonu nekoliko projekata već je ostvareno. Renoviran je Hotel Holiday u Medulinu s posebnim naglaskom na smještajne jedinice. Park Plaza Belvedere dobio je novi vanjski bazen s pripadajućom opremom. Arenaturist, sportski centar u Medulinu, ima dva nova nogometna terena s umjetnom travom. Napravljeni su
prema UEFA standardnima te ih se može koristiti i u noćnim satima. Arena prepoznaje rastući interes za energetski učinkovitom tehnologijom te je svojim gostima stavila besplatno na raspolaganje punionicu za električne automobile u hotelu Park Plaza Arena. U blizini hotela Park Plaza Histria otvorena je lokacija za električne bicikle. Do početka ljetne sezone očekuje se dovršetak izgradnje trećeg bazena hotela Park Plaza Belvedere u
Medulinu.
Niste imali problema s pronalaženjem sezonskih radnika kao ostali hotelijeri u zemlji. Kako to objašnjavate?
- Zadovoljni smo činjenicom da je tržište rada prepoznalo Arenu kao poželjnog poslodavca. Putem natječaja tražili smo oko 800 sezonskih radnika za oko 20 radnih mjesta poput sobarica, konobara ili kuhara, a zaprimili smo više od dvije tisuće prijava. Time smo uspješno pokrili sve potrebe za sezonskim radnicima.
I dalje je Zakon o turističkom zemljištu na čekanju, zbog čega trpe hrvatski autokampovi. Neke tvrtke ipak ulažu u obnovu i osuvremenjivanje kampova, grade bazene, tržne centre. Kakvi su vaši planovi za Pulu i Medulin?
- Slično kao i u slučaju ostalih operatora turističkih naselja i kampova u Istri, Arena je stranka u upravnim postupcima koji proizlaze iz Zakona o turističkom zemljištu te u ostalim povezanim postupcima. Podnijeli smo zahtjeve za dodjelu koncesija na 50 godina za zemljišta osam naših kampova i tri turistička naselja, no zahtjevi još nisu
riješeni. Zbog nejasnoća u tekstu Zakona, koliko nam je poznato, nije sklopljen niti jedan ugovor o koncesiji.
Arena do početka ovoljetne sezone planira izgradnju nove zgrade recepcije u Kampu Arena Stupice. Sigurno nastavljamo s razvojnim planovima Kampa Arena Kažela na kojem ne postoji vlasničko-pravni spor te očekujemo dodjelu koncesije.
Dobar poslodavac i sugrađanin
Arenaturist je nekad gradio Pulu, a Puljani Arenaturist. Kakvom ocjenjujete suradnju s lokalnom zajednicom i što činite za destinaciju u sklopu odgovornog poslovanja?
- Kao jedna od vodećih hotelsko-ugostiteljskih grupacija na području srednje i istočne Europe, svjesni smo utjecaja koji imamo na okoliš i zajednicu. Stoga želimo preuzeti odgovornost i pridonijeti stvaranju pozitivnih promjena putem inicijative Zelena Arena. Nastala je temeljem strategije TREE koju je razvila PPHE Hotel Grupa, a koja
usmjerava zaposlenike da se pridržavaju načela o okolišu s niskim udjelom ugljika i održivom radnom mjestu.
Zeleni tim Arene promiče načela održivosti u svim objektima u Hrvatskoj, Njemačkoj i Mađarskoj.
Nastojimo da Arena bude dobar poslodavac i stvara radno okruženje u kojem se prema svim suradnicima odnosi jednako i s poštovanjem te smo lani organizirali 210 programa obuke. Aktivno sudjelujemo i u životu društvene zajednice, posebice u skrbi za socijalno osjetljive skupine. Tako smo, primjerice, podržali dobrotvorni koncert legendarnog
španjolskog tenora Josea Carrerasa u Puli, čime su prikupljena sredstva za Dječju bolnicu KBC-a u Rijeci i Centar za rehabilitaciju na pulskoj Verudi. Podržali smo i dobrotvorni koncert "Božić u INK-u" kojim je prikupljen novac za opremanje novog prostora za Udrugu cerebralne i dječje paralize u Istarskoj županiji. (RAZGOVARALA Duška PALIBRK)