Iscjeliteljska radionica snova

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Od 1. do 4. kolovoza u Balama će se održati 10. Last Minute Open Jazz festival, manifestacija koja bez upliva sponzora, na osnovama samoodrživog razvoja, obogaćuje živote Baljana, Istrana i brojnih turista koji se u to vrijeme u gradu zateknu slučajno, ili pak s namjerom da slušaju dobru glazbu. Zahvaljujući mnogima od njih, kao i vrhunskim jazzistima s raznih kontinenata, glas o njegovoj posebnosti proširio se svijetom podižući ugled Hrvatske. To je bilo moguće ostvariti zahvaljujući entuzijazmu i prijateljstvu kreativaca koji se okupljaju oko baljanske konobe Kamene priče, Akademije svega i Tomislava Lovre Pavleke, idejnog tvorca ovog jazz festivala koji nikog ne ostavlja ravnodušnim.

Festival je stekao kultni status među ljubiteljima umjetnosti, a upravo su mnogi umjetnici i umjetničke duše svoj "drugi dom" pronašli u spomenutoj konobi, gdje obogaćuju svoj kreativan potencijal, upijaju nadahnuće, vrebaju na stvaralačku iskru, razmjenjuju dobre vibracije ili tek pune baterije za rad.

Ove godine u programu će biti naglasak na hrvatskim glazbenicima. U razgovoru u povodu 10. godišnjice festivala Pavleka govori o strasti prema jazzu, važnosti te glazbe i ovog festivala, proširenju na Velu Luku i Lastovo, ali i razlozima za njegovo gašenje.

- Zašto je jazz važan?

 - Jazz je važan jer traje. On je važan jer je obrazac izgubljene ideje o demokraciji. Jazz je dobra škola, a takve škole ne umiru. U njemu je jednako matematike kao i improvizacije i slobode. On je sračunata i izvedljiva sloboda. Čista demokratska misao pretvorena u vibracije.

Dugo sam živio jazz sve dok me nije odvojio od tla; jazz me naučio tišini, naučio me ritmu tišine, smislu i strpljenju, naučio me jedrenju kroz koraljne sprudove života. Jazz je urban jednako kao i ruralan, on je u svojoj nijansi utemeljen u daljinama Afrike i Latinske Amerike, u ritmovima sunca, topline, u sušenim rajčicama južne Sicilije, on je i Sjeverno ledeno more i luka Göteborg okrenuta ledenjacima Sjevernog pola. Jazz se sluša nad morem i u samom moru. Ribe slušaju jazz...

- Za Bale je itekako značajan!

- Naš je festival jazza beznačajan puno više no što je značajan. To je njegova snaga. On se sukobljava s vremenom u kojemu se dešava. Pliva roneći dubinu. I isplivava na najudaljeniji hrvatski otok, na Lastovo... pod njegove nepristupačne stijene, lagan k'o pero, bez tereta, ikakvih potreba, očekivanja... ništa. Čista muzika nošena vjetrom.

- Kako festival djeluje na ljude i grad?

- Djeluje impozantno, temeljito i trajno. Naše mjesto je ničim izazvano postalo glazbena radionica svega. Tu se svaki dan događa nešto što je uvezano glazbom. Ljudi su sama glazba. Očekuju je skoro svake večeri na našem malom trgu. Netko im svira i ljudi slušaju. Komuniciraju na nekom trećem, ali poznatom jeziku u čitavoj i sveopćoj psiholingvističkoj zbrci. Ljudi i grad smire se oko pola noći i zaspu u ritmu Istre, Brazila, Samoanskih otoka, sanjaju sjevernu Poljsku, Galiciju i orkestre uronjene u zalaz sunca, New Orleansa... Jazz je žamor pred san.

Možda smo bili preglasni svih ovih godina. Nije pitanje sviđanja, želje i navike. Pitanje je upleteno u volju, činjenice, matematiku i slobodu. Tu smo pobijedili i neka se čuje naša ideja do kraja svjetova. Budnima prava! (D. HRVOJ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU

Program

Ponedjeljak

Ratko Divjak trio

BBBG feat. MAALO/Big Band Funk Show

Utorak

Ratko Zjača kvartet

Damir Kukuruzović kvartet

Srijeda

Melita Lovričević Ensemble

Veja

Četvrtak

Atma Mundi Ensemble

B's FUNstalation


Podijeli: Facebook Twiter