Sigurno se mnogim kupcima dogodilo da im za oko zapne primamljiva ponuda na policama trgovačkih centara u kojima se nerijetko nude razne akcije da uz kupnju jednog ili dva proizvoda, sljedeći mogu dobiti besplatno. No dolaskom na blagajnu, otkrije se sasvim druga priča, pa ispada da je taj "gratis" proizvod ipak uračunat u maloprodajnu cijenu te da nije besplatan.
Upravo takvi prekršaji i zavaravanje kupaca bili su povod nedavne koordinirane akcije Uprave za inspekcijske poslove Ministarstva gospodarstva koja je prije nekoliko dana provela pojačanu akciju kontrole trgovačkih lanaca koji prodaju mješovitu robu. Tim inspekcijskim nadzorima obuhvaćene su kontrole poštivanja odredbi Zakona o zaštiti potrošača, s posebnim naglaskom na nepoštenu, odnosno zavaravajuću poslovnu praksu trgovaca.
Zanimalo nas je što je tijekom akcije utvrđeno, koliko i koji su trgovački lanci bili u prekršaju u Istri, no nažalost u Ministarstvu gospodarstva nisu nam otkrili imena trgovina koje su bile uključene u nadzor i kod kojih su pronađene nepravilnosti, odnosno kršenje Zakona o zaštiti potrošača.
Iz resornog ministarstva proslijeđena nam je izjava načelnika Sektora za inspekcijske poslove Vedrana Lukmana koji je naveo da su "sukladno godišnjem planu rada, tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva svih Područnih jedinica obavljali ciljane inspekcijske nadzore u trgovačkim lancima mješovite robe".
Tom prilikom je utvrđeno, naveo je Lukman "da se u većini slučajeva u trgovinama nalaze proizvodi sa oznakama 'gratis' (npr. 3+1 gratis), ali da je i taj "gratis" proizvod ipak uračunat u maloprodajnu cijenu, odnosno nije besplatan".
- Takvo postupanje trgovca smatra se nepoštenom, odnosno zavaravajućom poslovnom praksom. Protiv takvih trgovaca bit će podneseni optužni prijedlozi, a novčane kazne iznose od 10 do 100 tisuća kuna za navedeni prekršaj, istaknuo je načelnik sektora za inspekcijske poslove.
Nažalost nismo uspjeli doznati koji su to trgovački centri u Istri eventualno kažnjeni, a osim novčane kazne, poželjno bi bilo da inspektori i javno obznane imena trgovačkih lanaca u prekršaju čime bi kupce dodatno motivirali na oprez, a trgovce primorali da prestanu s praksom lažnih akcija. (D. BAŠIĆ-PALKOVIĆ)