Insignogrami Damira Stojnica

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

"Insignogrami", ciklus radova rijeckog akademskog likovnog umjetnika Damira Stojnica, izloženi su u labinskom KUC-u Lamparna. Rijec je o dvanaest fotografija tiskanih na aluminijskoj podlozi, a publika je na otvorenju vidjela i dva videofilma na kojima su prikazani umjetnikovi performansi obrade i inicijacije pseudogradova. On na pješcanoj podlozi nacrta tlocrt izmišljenog grada, zatim na linije položi kamenje i dobiveni lik ispuni drvljem, koje potom zapali. U konacnici nastaje žar tj. ognjište, koje nocu izgleda kao osvijetljeni grad promatran iz velike visine.

Isti postupak primjenjuje i na ljudske i životinjske likove. Medu izloženim fotografijama se nalazi fotografija grada- nukleusa, kompjutorska fotomontaža satelitskog snimka grada u obliku leptira s fortifikacijskim kompleksom u sredini (nalik na karlovacku "zvijezdu"), što je bilo ishodište Stojnicevog umjetnickog koncepta, njegovog "preuzimanje uloge Kreatora", kako je na otvaranju izložbe rekla likovna kriticarka Sanja Švrljuga.

- Leptirolika mreža plana ulica kao dominantna urbana forma pri tom ne pretendira za bilo kakvom funkcionalnošcu, ni geopolitickom, ni ekonomskom, ni bilo kakvom drugom. Ona je tek opticka igra koja u svojoj likovnoj ideji anticipira dadaizam, nadrealizam, simboliku, religiju, ezoteriju, itd.

Namjerno urbanisticki nesvrsishodna i lišena svake prakticnosti, bez ikakvih suvislih rješenja i apsurdno bezazlena, provocira na citav niz promišljanja o spasu covjecanstva i njegovoj besmrtnosti, vezanih uz kulturološke ili religijske tekovine koji išcitava, postižuci time svoj puni aktivni smisao, kaže Švrljuga.

Dodala je i da su u svijetu manipulacije bez jasnih vizija o buducnosti, cilja i ideala Stojniceve arhitekturalne fantazije mudre opservacije o našim životima i povratka u "arhetipske snove" skrivene u kolektivnom nesvjesnom, koje svojim tajnim djelovanjem neprestano aktiviraju covjekovu težnju za cjelovitošcu i ostvarivanjem ne samo fizicke, vec i duhovne egzistencije.

Stojnic je za publiku u Lamparni izveo i prigodan performans: listao je knjigu sa stranicama izrezanima u obliku šake raširenih prstiju, pri cemu je ispadao pepeo s ognjišta cije su fotografije izložene, što se dalo zakljuciti po tome što se od jedne do druge pomicala projekcija izrezanog oblika dobivana pomocu jedina svjetiljke u zamracenoj prostoriji. (R. SELAN)


Podijeli: Facebook Twiter