Ima li u Hrvatskoj mjesta za profesionalne ribare?

Profesionalne ribare tjeraju iz sportskih lučica
Profesionalne ribare tjeraju iz sportskih lučica

Županije, odnosno općine po određenim zakonskim uvjetima u svojim prostornim planovima određuju područja sportskih lučica. Većinom su to područja već postojećih lučica koje su dobrovoljnim radnim akcijama sagradili korisnici vezova, a među kojima su i profesionalni ribari. Radi kvalitetnijeg upravljanja, u posljednje vrijeme sve više lučica daje se u koncesiju, tako da pojedine lučice dobivaju isključivo sportsku namjenu.

Uredbom o razvrstavanju luka otvorenih za javni promet i luka posebne namjene (NN 110/04) u članku 10, jasno je definirano "da je sportska luka, ona luka koja služi za vez brodica upisanih u hrvatski očevidnik brodica s namjenom sport i razonoda, a koje brodice su u vlasništvu članova udruge ili same udruge koja ima koncesiju za luku". No ovakva pravila, nikako ne idu na ruku profesionalnim ribarima, na što je upozorio Kristijan Zović, predsjednik koordinacije profesionalnih ribara malim alatima županijske Obrtničke komore.

Kamo s ribarima?

- Zanimljivo je da se u trenutku izdavanja koncesija, ni županije, ni općine ali ni koncesionari, nisu zapitali kamo s postojećim profesionalnim ribarima. Treba napomenuti da se ovdje radi o domicilnim ribarima, u većini slučajeva su to plovila ispod 10 metara i po ničemu, osim po registarskom broju, se ne razlikuju od ostalih plovila, a svoj ribolov obavljaju lokalno, odnosno u blizini matične lučice. Isto tako, svima nam je poznato da imamo loše izgrađenu ribarsku infrastrukturu, pa i uz dobru volju, ribari koji su vezani u novonastalim sportskim lučicama, trenutno nemaju alternativu.

Ovdje je riječ o manjem broju plovila, međutim, to ne znači da je i problem manji iz jednostavnog razloga, jer je nečijom odlukom pojedinim ribarima oduzeto pravo na korištenje povijesnog veza, a da im prije toga nije osigurano kvalitetno alternativno rješenje, upozorava Zović.

Kako bi se zaštitilo ribare, Ceh ribara Hrvatske obrtničke komore i Obrtničke komore Istarske županije, već duže od četiri godine mjerodavnim institucijama ukazuje na nastali problem.

- Najbliže rješenju bili smo krajem 2013. godine, kada je u javnu raspravu izašla radna verzija novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, koja je uvažila naše primjedbe i omogućila izdvajanje jednog manjeg dijela sportskih lučica u komunalni dio te lučice u kojem bi ribari, mogli biti vezani, ističe Zović.

Napominje da u dobroj vjeri da će novi Zakon ubrzo stupiti na snagu, većina koncesionara je izašla u susret domicilnim ribarima, a vjerojatno je zbog toga izostala i oštrija kontrola.

- Nažalost, navedeni prijedlog je nakon toga, doslovno preko noći, nestao. Intenzivnijim radom inspekcije, što im ne možemo zamjeriti, u posljednjih mjesec dana problem je eskalirao, te se i pomoćnik ministra za ribarstvo Ante Mišura aktivno uključio u pregovore. Međutim, dogovoreno je samo polovično rješenje teško sprovedivo u praksi. Naime, Ministarstvo pomorstva prometa i infrastrukture je zatražilo popis ribarskih plovila i obećalo osiguranje veza u komunalnim dijelovima luka.

Time je moguće riješiti samo manji dio slučajeva ali i to je upitno, jer ni tamo nema mjesta. Očito su previdjeli da većina sportskih lučica nije sastavni dio luka otvorenih za javni promet koje imaju komunalni dio, već su to izdvojene zasebne cjeline, odnosno manje zaštićene uvale karakteristične za hrvatsko priobalje te bi izmicanje, značilo udaljavanje i nekoliko kilomtara od postojeće luke, što je nama iz egzistencijalnih razloga neprihvatljivo. (Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter