Iduća jubilarna Visualia okupit će najbolje izvođače dosad

Instalacija u Svetim srcima moći će se razgledati do kraja kolovoza (N. LAZAREVIĆ)
Instalacija u Svetim srcima moći će se razgledati do kraja kolovoza (N. LAZAREVIĆ)

Iduća jubilarna Visualia okupit će najbolje izvođače dosadČetvrto izdanje Visualie je za nama. I dok se mnogi još prisjećaju i ovogodišnjeg, ali i svih prijašnjih izdanja autori su se već prebacili na pripremu idućeg, jubilarnog petog izdanja ovog već prepoznatljivog pulskog festivala. Direktor festivala Visualia Marko Bolković iz udruge Sonitus nije krio zadovoljstvo ovogodišnjim velikim odazivom Puljana i gostiju, kiši unatoč. Prema procjenama, ovogodišnju Visualiu pogledalo je deset tisuća ljudi u tri dana, dok je samo izložbu u Svetim srcima u dva i pol dana prošlo tri i pol tisuće ljudi.

Europski projekt

- Jako smo zadovoljni iako nas vrijeme malo nije služilo. Kiša nam je smetala i za postavljanje opreme i za sam program, ali sve u svemu ovogodišnja Visualia imala je najviše instalacija do sada, više od 20, a neke su bile stvarno inovativne. Ja sam najponosniji na naše instalacije i na našu domaću ekipu jer smo ove godine imali jako puno vlastitih instalacija. Prije svega, tu je izložba u Svetim srcima, čiji su autori Vibor Juhas i Manuel Šumberac, a cijelu produkciju, sve instalacije unutar izložbe napravila je Visualia group, uz Danila Vujsića koji je napravio stablo, sve uz asistenciju Arheološkog muzeja. Ugodno me iznenadilo i što smo izložbu uspjeli postaviti u kratkom vremenu. Priprema je trajala šest mjeseci, ali smo je podigli u pet dana. To je bilo izazovno, ali i veliki uspjeh, rekao nam je Bolković.

Dodaje kako ih posebno veseli što su dobili europska sredstva za Visualiju putem natječaja Kreativna Europa, a u sklopu projekta "Spectrum 2016" zajedno s partnerima iz Poljske, Portugala i Slovenije.

Dogodine je mali jubilarac, peta godišnjica Visualie, te Bolković ističe da su već počeli slagati program.

- Koncept je napravljen, a ideja je da se objedini najbolje iz svih pet godina, prisjeti najboljih radova iz prve četiri godine i naravno osmislimo nešto novo za petu godinu. Druga Visualia bila je i najbolja i najteža jer je sada teško nastaviti tim koracima, ali vjerujem da ćemo i dogodine uspjeti ugodno iznenaditi. Opet ćemo se kandidirati za isti europski projekt pa očekujem da ćemo imati opet strane umjetnike, pozvati neke strane umjetnike koji su već i bili u Puli, a počinjemo raditi i na vlastitoj produkciji, novim instalacijama. Vjerujem da će 2017. opet biti udarna, vjerojatno ćemo malo i koncept mijenjati, a što se tiče šetnje po gradu, opet ćemo ići zajedno do nekih točaka, dok će ostalo biti otvoreno za razgled. Najpozitivnije u samom festivalu je upravo kada se spoji ta masa ljudi i ta pozitivna energija koja kola po ulicama i trgovima, kada uživaju u tim instalacijama, to je prava priča cijelog festivala, kaže Bolković.

Pomoć privatnika

Na upit kakav je bio odgovor njegovoj mladoj ekipi kada su 2012. godine krenuli s idejom 3D mappinga u Puli, kaže da je sam kucao po vratima i objašnjavao što je 3D mapping jer se tada u Hrvatskoj za to još nije znalo i nije nikome bilo jasno što je to.

- Riječ je o skupim i kompleksnim projektima, pa na prvu nikome nije bilo jasno o čemu pričamo. Odlučili smo stoga sami napraviti, besplatno, 3D mapping da vidimo možemo li to napraviti i pokažemo drugima što je to. U ožujku 2013. godine imali smo tako mali festival uz potporu Grada, Županije i TZ-a. Potom su nas nazvali iz TZ-a i od tada smo partneri na festivalu jer se uz Svjetleće divove, digla i Visualia te je i Grad stao uz nas, financijski i logistički. S TZ-om razvijamo cijeli program i cijelu priču i ta podrška nam je jako važna, ali nam pomažu i privatne firme, primjerice IDD production Pula i Ara electronic Pula. Oni nam posuđuju opremu i to od prvog festivala kada mi financijski nismo mogli bez njihove opreme, a zahvaljujući njima smo uspjeli. Valja spomenuti da nam pomaže i Javna vatrogasna postrojba već tri godine, napraviti instalacije koje je nemoguće napraviti. Ove godine su nam primjerice pomogli napraviti vodeni mapping posvećen 160. godišnjici Uljanika, kaže Bolković i naglašava da je pozitivno što se različite firme iz različitih sektora spajaju s Visualijom i pomažu da u Puli saživi ovaj festival.

Spomenuo je i važnost volontera koji im se rado odazivaju od samog početka festivala. Prosječno ih bude od 30 do 100, ovisno o godini festivala. "Uz sve druge naše partnere i pokrovitelje ovaj se festival može napraviti na toj željenoj razini kvalitete", zaključio je Bolković.

Inače, Visualia Group vodi organizacijski cijeli festival, a glavna organizatorica je Ivana Bolković. Uz nju radi i Mirna Vučković, asistent u organizaciji, kreativac koji izrađuje animacije je Siniša Jean Sambolec, glavni 3D animator, zaslužan i za vizualni identitet cijelog festivala, a uz njega, tu su i Danijel Horvat i Iva Milaković, Vj-evi i 3D animatori. Mladi programeri su studenti Mia Petrić, Saša Idrizov, Linda Markušić i Nikola Miletić, dok su tehničari i dizajneri Zoran Licul i Manuel Ćulibrk.

Suradnja sa Skirom

Dizalice, "Svjetleći divovi", otvorene su na drugoj Visualiji, a svake se godine radi nova predstava isključivo oko njih.

- Suradnja sa Skirom je jako dobra i nadamo se da će biti sve više takvih instalacija u sklopu projekta "Grad svjetla", kako Skirinih arhitekturalnih, tako i naših interaktivnih i da će se ta priča povezivati. Velika je stvar imati svjetski poznatog dizajnera rasvjete koji živi u Puli i upravo je on jedna od veza zašto se Pula brendira kao Grad svjetla, kaže Bolković i, objašnjavajući projekte, kaže da je paralelno napisao oba projekta - Grad svjetla i Visualiju, s tim da je Visualia dio projekta Grad svjetla.

- Visualija je nastala sa željom da se slavi i promiče kultura svjetla i novih tehnologija, a Grad svjetla je bio jedan širi projekt s idejom da se svake godine ostavi po jedna trajna instalacija u gradu do trenutka kada Pula doista postane specifičan grad po tome, jedinstvena u svijetu. Tome se ide polako i sporo, ideja je da se do toga dođe kroz godine, ali mislim da se Pula na taj način može brendirati na jedan drugačiji način, kaže Bolković. (Sandra ZRINIĆ TERLEVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter