U gradskoj galeriji Fonticus u narednih dvadesetak dana posjetitelji će mogu vidjeti dvije nove izložbe, odnosno nove postave. Zapravo, Blaž Pirnat se uz izložbu likovnih zapisa predstavlja i performansom kojega je na otvaranju izveo uživo u prohladnoj grožnjanskoj večeri, dok će to posjetitelji vidjeti u galeriji putem video prikaza. Inspiracija mu je bila skladba Johnnyja Casha "I Walk te Line" koja se čuje tijekom video prezentacije, a tako je nazvao i cijeli projekt. Uz nizanje sekvenci ravnoteže na uskoj zategnutoj vrpci, posjetitelju Pirnat nudi i likovno problematiziranje svog stava.
Lokacija kao "mjesto pod suncem"
Sve počinje umjetnikovim zahtjevnim balansiranjem na razapetoj liniji. Oboružan tako stečenim iskustvom, seansu razvija crtežima, pokrete pretvara u niz krokija, a događanje bilježi i fotografskom kamerom što kasnije pretvara u video-rad. Uz ostalo, ovaj projekt simbolično progovara o ideji kretanja, odlaska, dolaska, izbora stalnosti ili nomadskog pristupa pojmu lokacije kao "mjesta pod suncem". Pirnat više puta mijenja stanište, ali na svim je lokacijama kreativan – rekao je na otvaranju izložbe voditelj galerije Eugen Borkovsky.
Blaž Pirnat potiče iz poznate umjetničke obitelji u Sloveniji. Živio je dvadesetak godina u USA, studirao je na California College of the Arts gdje je diplomirao 2011. godine. Njegovi radovi kreću od slikarstva i crteža prema konceptualnom likovnom izrazu. Na autora utječe i studij tehničkih znanosti i filozofije. U tijeku studija i poslije radi performance, video i interaktivne instalacije. Često, osim klasičnih, radi u neuobičajenim materijalima.
Dešifriranje umjetničkog rada
Mlada zagrebačka umjetnica Iris Poljan u Fonticusu predstavlja specifičan pristup oblikovanju i plasmanu likovnog promišljanja pod nazivom "Matrice za dijalog". Dio izložbe sačinjavaju slikarsko-crtački radovi većih dimenzija, na nepravilnim podlogama, snažnog kolora, dok je drugi dio radova izveden na uporabljenim fiskalnim računa iz trgovine, kafića… Svi predstavljeni radovi nastali su kombinacijama nelikovnih materijala, često poseže za tekstilom, a "računi" su isprošivani u ocrte lica, figura u pokretu, dijelova tijela.
- Svaki od radova zahtijeva dešifriranje iako je na svima ponuđeno prepoznavanje motiva. Akteri su uvijek u akciji ili u međuodnosu ako ih je više. Uvijek su u grču neke aktivnosti, čak su i portretne situacije zaustavljene na trenutak – dodao je Borkovsky o radovima Iris Poljan, koja je završila grafički dizajn i nastavnički odsjek ALU u Zagrebu. Diplomirala je 2014. godine slikarstvo u klasi profesora Ante Rašića. Do sada je izlagala na više samostalnih i skupnih izložbi (Bistra, Grožnjan, Tuzla, Zagreb, Zaprešić…). Od 2011. godine osmišljava i vodi likovne radionice za djecu i mlade.
Prigodom predstavljanja ovih likovnih projekata, Eugen Borkovsky je pročitao ulomak Umberta Eca "Esej o vječnom fašizmu", u čast tom književniku, ali i kao odgovor na aktualni politički trenutak s kojem se umjetnici ne slažu. (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)