Nakon nedavne autobusne nesreće hrvatskog prijevoznika u Italiji s fatalnim ishodom, kao i prevrtanja kombija koji je u Istri prevozio radnike, aktualizirala se tema o sigurnosti putnika, koji se često prevoze starim vozilima, ali i premorenih vozača koji, da bi dodatno zaradili, voze na crno.
Ispostavilo se, naime, da je vozač autobusa koji je u Italiji skrivio smrt jedne osobe - radio bez ikakvih papira. Osim toga, mnogi su putnici svakodnevni svjedoci prebrze i nesavjesne vožnje autobusa domaćih prijevoznika, pretjecanja kolona, ulijetanja u škare… i pitanje je dana kada će se ponoviti nesreća s početka priče.
Na tu opasnost upozoravaju i u Sindikatu prometa i veza Hrvatske u priopćenju za medije naslovljenim Koliko košta jedan ljudski život. "Još jednom smo se uzbunili i osvijestili što je sve zakazalo da se jedan autobus nađe u rukama nekoga tko iskustvom i specifičnim znanjem nije obučen za tu vožnju, ili poduzeća koje nije investiralo u sustavnu kvalitetu sigurnog prijevoza ljudi", piše između ostalog u priopćenju.
Na pitanje koliko je uopće sigurno voziti se busovima domaćih prijevoznika predsjednik tog sindikata Stjepan Lisičak kaže da su tvrtke koje posluju legalno "70-ak posto sigurne, a 30 posto nisu, i to zbog starih busova".
- Međutim, problem je s tzv. prijevoznicima koji imaju nekoliko autobusa i jednog do dva vozača, pa dodatno angažiraju penzionere ili vozače u fušu koji žele dodatno zaraditi. Međutim, oni su svoje odvozili i trebali bi se odmarati pa se događa ono što se događa. Neki privatnici često nemaju ni jednog vozača ili umjesto dva angažiraju jednog, a on vozi premoren. Veće tvrtke doista posluju prema zakonu. Problem su male tvrtke kojih je jako puno.
Postoje i putničke agencije koje imaju svoje busove, a praktički nemaju nijednog vozača, nego angažiraju ili penzionere ili vozače nekih drugih tvrtki, koji bi trebali biti na odmoru, ali rade da bi dodatno zaradili i tako riskiraju svoj te živote putnika.
Po Pravilniku o mobilnim radnicima jedan vozač smije u komadu voziti najviše četiri i pol sata, zatim se odmarati 45 minuta i nakon toga voziti još najviše četiri i pol sata. No, u pravilu bi trebao voziti četiri sata, nakon toga odmarati četiri, a za to bi ga vrijeme trebao zamijeniti drugi vozač, objašnjava Lisičak. (M. VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)
VIŠE ČITAJTE U TISKANOM IZDANJU