O štetnosti LNG terminala koji bi se trebao graditi u Tršcanskom zaljevu hrvatski ribari izvijestit ce novog premijera Zorana Milanovica te zatražiti prijem kod novog ministra zaštite okoliša, rekao je savudrijski ribar Danilo Latin na konferenciji za novinare u Umagu. S njim su bili celnik Ceha ribara Istre Tonci Trevižan, predstavnik ribara iz Kopra Silvano Radin te specijalistica za ribarstvo i savjetnica iz savjetodavne poljoprivredne komore Slovenije Snežana Levstik.
Ministarstvo nije odradilo posao
Terminal bi trebao biti postavljen ispred talijanskog Grada, 22 kilometra zapadno od Trsta (deset kilometara od talijanske obale, 19 od slovenske i oko 20 od hrvatske). Njegove su dimenzije 270 puta 110 metara, te toranj s plamenikom visine 72 metra iznad mora. Radi se o jednoj od najvecih mobilnih gradevina na svijetu.
O kobnim posljedicama za okoliš, ribarstvo i turizam u Hrvatskoj, Italiji i Sloveniji upoznat ce i Europsku komisiju, kaže Lati.Latin je napomenuo da hrvatsko nadležno ministarstvo nije odradilo svoj posao, niti zaštitilo ribare jer je krajem rujna jedina prezentacija u Hrvatskoj održana u Umagu pred nekoliko gradana i to u podne, kada su ljudi na radnom mjestu. K tome, kada je trebala krenuti diskusija s pitanjima, gospoda iz Ministarstva nisu htjela odgovarati s obrazloženjem da gosti iz Italije žure na avion.
Ribari smatraju da bi nova hrvatska Vlada o ovoj investiciji morala obavijestiti javnost putem nacionalne televizije.
Studije potvrdile ribarske strahove
Slovenska strucnjakinja objasnila je da su prije pet godina tri studije o utjecaju na okoliš tog LNG-a izradili Institut "Joža Štefan" iz Ljubljane, Pomorski fakultet u Kopru i morsko-biološka postaja u Portorožu, koji su dokazali štetne posljedice.
Bit ce 500 tankera godišnje za prijevoz plina, kojih dosad nije bilo i koji ce se kretati na rubu plovnog puta u koridoru za izlazak iz Tršcanskog zaljeva i cije ce dimenzije biti od 240 do 270 metara dužine, što stvara veliku mogucnost sudara s ostalim plovilima. K tome, oko terminala bit ce velika zona u koju ribari nece smjeti ulaziti, što ce ih dodatno sputavati u njihovom poslu.
- Slovenske strucne službe odmah su se ukljucile u proteste, ministarstva i vlada poduzeli su korake bez velike galame, ali u pravom smjeru. U tom smo prosvjedu tada bili sami, malo hrvatskih udruga nam se tada pridružilo, ali vjerujem da je razlog tomu bila medijska blokada. Ovako udruženim snagama Slovenci, Hrvati i Talijani i dalje ce tražiti prave odgovore i objašnjenja, kazala je Levstik.
Radin je rekao da su slovenski ribari sudjelovali na prosvjedima protiv tog LNG-a u Trstu i zadovoljni su što su im se u tome sada pridružili i hrvatski kolege. U kontaktu su s tršcanskim ribarima, koji su takoder protiv te investicije. Latin je dodao da ako se žele ocuvati more i njegovi bioresursi, moraju skupa djelovati na svim poljima protiv tog zagadenja. Ribari su, navela je Levstik, prvi cuvari mora, a Tršcanski je zaljev tako dragocjen izvor života ne samo za ribare, nego i za sve ostale gradane.