Nedavnim usvajanjem prijedloga proračuna za 2014. godinu Vlada je uvela novine koje donosi izmijenjeni Zakon o PDV-u, a po kojem se međustopa diže s 10 na 13 posto. Viša stopa se odnosi na dječju hranu, ulja, masti, šećer, vode iz javnih vodovoda te ugostiteljske usluge i usluge smještaja u turizmu.
Pitanje je kako će se ta promjena odraziti na maloprodajne cijene. Odnosno, hoće li se viša stopa poreza transferirati na cijene proizvoda ili će trgovci amortizirati rast PDV-a sniženjem svoje trgovačke marže da bi zadržali stare cijene.
Kada je ministar financija Slavko Linić najavio veći PDV, rekao je da povećanje međustope ne mora značiti poskupljenje. Svoje očekivanje temelji na ovogodišnjem iskustvu kada je u ugostiteljstvu i turizmu smanjen PDV s 25 na 10 posto ali se to nije odrazilo na cijene.
Ako promatramo što se dogodilo 1. ožujka 2012., kada je PDV povećan s 23 na 25 posto, posve je sigurno da takvo ponašanje trgovaca valja očekivati i 1. siječnja 2014. kada se međustopa poveća za tri postotna boda. Rast od 23 na 25 posto znači da je konačna cijena proizvoda porasla za 1,62 posto (npr. sa 123 na 125 kuna). Međutim, trgovački lanci nisu za toliko poskupili sve proizvode već su isticali da su zadržali cijene kakve su bile dok je PDV bio 23 posto, a razliku su pokrili snižavanjem svoje marže.
Isto bi se moglo očekivati i za 40 dana kada će konačna cijena nekim proizvodima porasti za 2,73 posto, koliki će biti utjecaj rasta međustope, odnosno kada bi neki proizvodi mogli poskupjeti sa 110 na 113 kuna.
Analizirali smo i kako su se u proteklo vrijeme kretale cijene proizvoda za koje će biti povećan PDV. Istraživanje nezavisnog portala Supermarketi.info otkriva da su najveća pojeftinjenja zabilježena na ulju i šećeru. U prosjeku su ulja pojeftinila za 17-28 posto, a šećeri za 13-17 posto. Pojašnjavaju da je sniženje cijene litre ulja postignuto tako što je u akcijama pojeftinilo na 9,99 kuna, a da je ranije prodavano po 12 i više kuna. Zaključuju da je to postignuto nakon ulaska u Europsku uniju kada su ukinute pojedine carinske stope.
Posve je obratno išla cijena dječje hrane. Supermarketi.info otkrivaju da je u proteklih godinu dana cijena Bebimila broj 2 povećana za čak 15 posto. Hoće li 2014. godina donijeti rast od samo 2,73 posto, koliko tu hranu poskupljuje PDV? (P. GREGOROVIĆ)