HDZ potrošio najviše, slijedi Kukuriku

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Najviše novca na izbornu promidžbu od 15. listopada do 12. prosinca je, po procjenama GONG-a i Transparency International Hrvatske (TIH), potrošio HDZ (12,7 milijuna kuna), slijedi Kukuriku koalicija s 12,3 milijuna, a svi ostali potrošili su manje od 30 posto od ukupno potrošenih 34 milijuna kuna.

Nakon HDZ-a i Kukuriku koalicije najviše je potrošio HSS koji je za oglašavanje dao 3,1 milijuna kuna, slijedi nezavisna lista Milana Bandica s 1,7 milijuna kuna te nezavisna lista Ladonja s nešto više od milijun kuna.

Usporedba procjene vrijednosti oglasnog prostora prema javno objavljenim cjenicima te podataka iz konacnih izvještaja izbornih kandidata ukazala je da su dvije najvece stranke/koalicije te Milan Bandic potrošili manje od procijenjene vrijednosti oglasnog prostora. Udruge objašnjavaju da je do te razlike u troškovima došlo zbog popusta na kolicinu oglasa.

Kod ostalih izbornih kandidata nema nejasnih razlika, a neki od njih su naveli da su na oglašavanje potrošili cak više nego što je utvrdeno monitoringom. U udrugama smatraju da je kod njih do razlike došlo zbog toga što su se oglašavali u lokalnim medijima koji nisu praceni.

Zastupnicki mandat je najskuplje stajao HSS koji je jedini osvojeni mandat platio više od tri milijuna kuna. Slijedi HDZ koji je za mandat dao 288.800 kuna, te Kukuriku koalicija 153.500 kuna.

Najmanje je za jedan mandat platila lista Ivana Grubišica (30.600 kuna), a slijede HDSSB s 44.800 i Laburisti s 57.700 kuna. Najveci gubitnici su Bandic i Ladonja koji nisu osvojili ni jedan mandat.

U troškove promidžbe koje su nevladine udruge procijenile na temelju brojanja oglasa na nacionalnim televizijskim i radijskim postajama, portalima i tisku nisu uracunati posebni popusti, produkcija spotova, priprema za tisak i plakate, suveniri i troškovi prijevoza. Lokalno oglašavanje praceno je samo na televizijama Z1 i TV Jabuka te na radijskim postajama Sljeme i 101.

Izvršni direktor GONG-a Dragan Zelic rekao je da procijenjeni iznosi troškova oglašavanja ne predstavljaju stvarno potrošeni iznos i da je moguce da prikazani iznosi ne sadrže sve popuste.

GONG i TIH stoga su pozvali izborne sudionike da sami objave cjenike, uvjete i ostvarene popuste te da znacajno vece popuste prikažu kao donacije.

Clan Upravnog odbora TIH-a Zorislav Antun Petrovic rekao je da su izborni kandidati u pravilu na citavu kampanju potrošili više novca od procijene jer oglašavanje cini od 50 do 70 posto ukupnih troškova.

Predstavnici nevladinih organizacija ocijenili su da su stranke ostvarile vidljivi napredak u transparentnosti financiranja izbornih kampanja ali i da cjenici i popusti po kojima su dogovarane cijene oglasnih prostora predstavljaju moguce "sive zone".

Netransparentnost cjenika i popusta dovodi do toga da podaci nisu provjerljivi, onemogucuje se kvalitetan nadzor financiranja kampanja te otvara prostor za razlicita tumacenja, zakljucile su udruge.

Medije su pozvale da objave podatke o prihodima od prodaje oglasnog prostora, ukljucujuci i popuste.

Udruge se zadovoljne kako je Državno izborno povjerenstvo odradilo svoj posao, a pratiti ce i kako ce u zadnjoj etapi sankcionirati izborne sudionike zbog eventualnih prekršaja.

Od nove vlasti ocekuju da ce odmah krenuti u poboljšanje zakonskog okvira i da ce jacati kapacitete DIP-a. (Hina)


Podijeli: Facebook Twiter