Nedavno je Trgovački sud u Rijeci održao javnu dražbu na kojoj je prodavao motorni brod u gradnji broj 61 naziva "Moni". Brod je ponuđen na temelju ovrhe koju je Hrvatska banka za obnovu i razvitak (HBOR) pokrenula protiv vlasnika, Tehnomont-brodogradilišta Pula, radi naplate novčane tražbine od 4,6 milijuna kuna. Utvrđena je vrijednost broda od 3,9 milijuna kuna, a na dražbi nije bilo interesenata iako je utvrđeno da najniža prihvatljiva ponuda može biti 50 posto vrijednosti, odnosno 1,97 milijuna.
Miljenko Brnić, direktor Tehnomont-brodogradilišta, veli da su taj ribarski brod kočaricu izgradili po narudžbi ribarskog obrta iz Rijeke, a po projektu za najbolje kočarice, koje se grade u Škotskoj, čija je karakteristika duboki gaz koji im omogućuje plovidbu po svim vremenskim uvjetima.
- Tehnomont-brodogradilište Pula dobivao je uplate po fazama gradnje i mi smo se gotovo naplatili za obavljen posao. Problem je nastao jer naručitelj broda nije plaćao kredit banci, koja je financirala gradnju, pa je ona pokrenula postupak naplate ovrhom broda. Gradnja 61, kao i sve ostale gradnje u svim brodogradilištima, formalno je u vlasništvu brodogradilišta do isporuke. I zato je aktivnost banke protiv njenog klijenta naslovljena na treću osobu, Tehnomont-brodogradilište, koja raspolaže imovinom, a koju je klijent banke platio kreditom, pojasnio je direktor Brnić. Dodao je da će gradnja 61 uskoro biti ponovno ponuđena na dražbi na sudu, i to po cijeni od 175 tisuća eura, što je znatno niže od njezine stvarne vrijednosti.
Glasnogovornica HBOR-a Koraljka Perutka Fabijanić pojasnila nam je da je tvrtka Tehnomont tu novogradnju založila za osiguranje povrata kredita tvrtke koja je korisnik HBOR-ovog kredita te da je slijedom toga Tehnomont-brodogradilište Pula ovršenik u postupku koji vodi HBOR. Međutim, podatke i detalje o pravnom poslu iz kojeg potječe dug, veli, nije u mogućnosti iznositi zbog bankovne tajne, na što ih obvezuje Zakon o kreditnim institucijama.
Vlasnica obrta Levante koji je naručio brod, Dolores Margan Kastrapeli, ujedno i bivša direktorica Veletržnice Rijeka, ističe da dražba neće biti kraj priče. Brod je naručen uz poticaje iz državnog programa obnove ribarske flote, no banka i brodogradilište, tvrdi, nisu poštivali uvjete iz ugovora.
- I ja sam propustila uredno izvršavati svoje obaveze iz ugovora, no u ovom slučaju mnogo je, nazovimo ih tako, nelogičnosti, posebno u ponašanju HBOR-a i službenika banke koji su vodili ovaj posao. Bilo je nenamjenskog trošenja sredstava iz potpore, zajedno s nizom drugih nepravilnosti, pa sam zbog svega toga podnijela kaznenu prijavu Državnom odvjetništvu, rekla je Margan Kastrapeli.
Na sličan je način prije točnu godinu dana prodan splitskom brodaru brod "Star" za desetinu vrijednosti, odnosno za 300 tisuća kuna. Šest je godina bio vezan u pulskoj vojnoj luci Vargarola, koja se nalazi odmah do Tehnomontovog brodogradilišta, nakon što je zaplijenjen 2002. u Rijeci zbog optužbe da je krijumčario materijal srpske vojne industrije za Sadama Huseina. Kada je zaplijenjen, iz Crne Gore u Hrvatsku teglio ga je "Vis", brod bivše Jugoslavenske ratne mornarice koji je od crnogorske vlade kupio pulski poduzetnik Arsen Brajković. Kasnije se pokazalo da su Crnogorci taj aranžman s Brajkovićem iskoristili kao paravan za zavaravanje lučke i carinske kontrole u Hrvatskoj u poslu koji su imali s Irakom. (P. GREGOROVIĆ, M. GLAVAN)