Grožnjan: U Fonticusu autoportreti intime

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

"Tko je…/Kdo je…/Chi e'…" naziv je kolektivne izložbe fotografija studenata slovenske Više strukovne škole Srečka Kosovela u Sežani, koja je otvorena u petak navečer u grožnjanskoj Gradskoj galeriji Fonticus pred brojnom publikom.

Autori radova su Urša Valič, Anamarija Valantić, Sindi Štor, Tina Simerl, Ajda Ritmanič, Gregor Ravnjak, Ksenija Ozebek, Matjaž Lužnik, Sara Kozlović, Saša Durn i Slađan Dragojević. Mentorica im je bila prof. Katarina Sadovski, dok su realizaciju ovog projekta, uz nju, potpisali voditelj Fonticusa Eugen Borkovsky i bujska Galerija Orsola i njen voditelj Slađan Dragojević.

- Iako projekt djeluje zaista profesionalno, radi se o uracima mladih ljudi, studenata fotografije, što upućuje na kvalitetu koju postiže ova visokoškolska ustanova, rekao je na otvorenju Borkovsky, koji je zatim goste upoznao sa svim značajkama Grožnjana, grada umjetnika, a zatim i s galerijom, koja se zadnjih 13 godina profilirala kao profesionalni izložbeni prostor.

Sadovski je navela da se na izložbama portreta najčešće pitamo tko je na fotografiji. Rjeđe si uzimamo vrijeme za promišljanje o značenju, osobinama portretiranih. Upravo ovo drugo tema je ove izložbe.

- Na izložbi je predstavljeno petnaest autora, svatko sa svojim osobnim, autorskim pristupom prema obrađenoj ličnosti. Svaki izlagač izabrao je ime zamišljene osobe, opremio vizualnim izgledom i dodao joj životnu priču. Skup ovih aktivnosti postaje zanimljiviji kada otkrijemo da su portreti zapravo autoportreti fotografa.

Istraživanje "Tko je..." tako postaje dvostazno. Na pitanje "Tko je?" odgovara fotograf koji je interpretirao osobu, ali i fotograf koji predstavlja sebe samoga u autoportretu. Iz razloga što su stvaratelji s likovima u neposrednom odnosu oni poznaju njihovu intimu, to stanje namjerno nude slučajnom promatraču. I više od toga.

Drugi nivo otkrivanja nutrine portretirane osobe nastaje istovremeno postignutom identifikacijom portretiranog ispred kamere i raspoznavanjem osobe iza kamere. Pojavljuje se voajerizam, vizualni užitak fotografa, ali i slatki voajerizam kojeg osjeća promatrač fotografskog uratka, kazala je na otvorenju Katarina Sadovski. (T. KOCIJANČIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter