Prema informaciji koju je jučer dala pulska policija, nepoznati počinitelj, ili više njih, u noćnim satima u utorak sprejem je ispisao razne grafite po bočnoj stani vlaka na pulskom željezničkom kolodvoru. Time je pravnoj osobi iz Zagreba nanesena materijalna šteta od više tisuća kuna. Protiv nepoznatog počinitelja podnesena je kaznena prijava radi počinjenja kaznenog djela oštećenje tuđe stvari. Prema neslužbenim informacijama, materijalna šteta iznosi oko 13 tisuća kuna.
Radnicima pune ruke posla
Nakon te prve informacije uputili smo se do pulskog željezničkog kolodvora da vidimo o kakvoj se šteti radi. Na prvi pogled, nigdje nikog. Mir ranojutarnjih sati. Tek radnici HŽ-a koji imaju pune ruke posla. No, upravo od njih saznajemo da grafiteri ili zapravo pripadnici jedne subkulture ovdje borave uglavnom u noćnim satima. Ujutro vjerojatno spavaju, zaključuju naši sugovornici.
Uočavamo da su svi vlakovi išarani, više ili manje šarenim grafitima, raznim natpisima i porukama. Pitamo koji je to zapravo vlak išaran i jesu li svi oni ciljano "ukrašeni" ili je to rezultat višemjesečne grafiterske aktivnosti.
- Ma nisu vlakovi ciljano tako iscrtani. To vam ovi grafiteri već mjesecima, pa i godinama ovdje dolaze i crtaju, konstantno. Mi smo ovdje od '91. godine, ali vjerujem da ih je bilo i ranije. Konkretno ovaj koji je sada zadnji išaran nije ovdje, tek treba doći, saznajemo od šefa Vuče vlakova Klaudia Dujanića.
Ističe da se to pogotovo intenzivira kada se u Puli organiziraju festivali, poput ovih koji se upravo spremaju, ali i inače grafiteri ne miruju. Pitamo ga kolika je zapravo šteta, s obzirom da se neslužbeno govori o brojci od 13 tisuća, no kaže nam, to moraju procijeniti radnici u radioni jer oni moraju očistiti vagone, a čistačice prozore.
Uzaludan lov na grafitere
- Morate znati da nam grafitima prebojaju brojeve i oznake, a bez da se ti brojevi očiste i ne budu vidljivi, vlak ne smije napustiti stanicu. Ova zadnja šteta nanijeta nam je u utorak, pojašnjava nam Dujanić, a na konstataciju da su neki vlakovi i lijepi jer izgledaju kao da su ciljano uređeni, tek je kratko komentirao da je to "stvar ukusa".
No, u cijeloj priči, najnezadovoljniji su radnici koji sve to moraju počistiti. Kako saznajemo od nekih, problem je što su te grafitere nadzornici na željeznici znali i uloviti i "natezati" se s njima, ujutro bi našli i odbačene sprejeve boje, ali smatraju da se nitko, pogotovo policija, s njima nije ozbiljno pozabavila već samo, svako toliko, konstatiraju štetu. Ističu da im je problem što oni poslije moraju čistiti te vlakove, pogotovo brojeve i oznake koje moraju biti vidljive iz sigurnosnih razloga prije nego vlak izađe iz stanice, dok čistačice moraju očistiti prozore. No, tu boju skidaju vrlo opasnim kemikalijama s kojima ti radnici i čistačice ne bi trebali baratati, ali moraju jer inače vlakovi ne bi mogli prometovati.
"Ma to vam se ponavlja već godinama, nije ovo prvi puta, a vjerojatno ni posljednji. Istina, ljeti je to grafiterstvo najizraženije, ali je zapravo prisutno tijekom cijele godine. I mi smo ih zatekli ovdje, nadvikivali se s njima, ali uzalud nam", kažu nam radnici, dok nam šef Dujanić pojašnjava da ih oni po zakonu i ne smiju loviti ili ulaziti u bilo kakve konfliktne situacije. To je zadatak policije, ali, zaključuje Dujanić, grafiteri to ionako odrade na brzinu i uglavnom po noći. (M. SARDELIN, S. ZRINIĆ TERLEVIĆ)