Graficke minijature u buzetskoj galeriji

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Izložba "Graficke minijature", iz zbirke Frane Para, po mnogocemu je posebna i iznimno vrijedna, ne samo zbog svog neupitnog estetskog i likovnog, vec i kulturološkog aspekta, danas kada su izložbe grafike poput ove prava rijetkost, istaknula je Marija Rošcic, voditeljica programa Galerije Kaj, na otvaranju izložbe u galeriji u holu buzetskog Narodnog doma.

Autor izložbe "Graficke minijature", prvi puta predstavljene u Istri, nakon što je uoci Božica svoju premijeru doživjela u Zagrebu, akademski slikar - graficar Frane Paro, iz vlastite je zbirke izabrao i opremio dimenzijom malena, remek- dijela uglednih likovnih umjetnika, svojih prijatelja, profesora, kolega i bivših studenata.

Izložbom koja je svojevrsni presjek hrvatske grafike od šezdesetih godina prošlog stoljeca pa sve do pocetka 2000. godine, obuhvaceno je 28 likovnih umjetnika, odnosno 52 graficke minijature: Frana Bace, Antuna Bicanica, Antona Cetina, Marijana Detonija, Dževada Hoze, Štefana Galica, Želimira Janeša, Boška Karanovica, Alberta Kinerta, Ante Kuduza, Ferdinanda Kulmera, Slavoljuba Lackovica, Renata Ladovica, Ivana Lovrencica, Hrvoja Ljubica, Antona Mateša, Miodraga Nagornija, Virgilija Nevjestica, Frane Para, Zdenke Pozaic, Zlatka Sleveca, Nevena Šimica, Izabele Šimunovic, Ivice Šiška, Valentina Šuljica, Branka Vujanovica i Mirjane Zajec. Izložba ima i medunarodni karakter jer su pojedini umjetnici iz Slovenije, Srbije i Bosne i Hercegovine.



- U našoj likovnoj grafickoj kulturi, zapravo mali format je nekako proskribiran, nije atraktivan, no to je jedna posebnost hrvatske graficke kulture. Vani u svijetu, mali format je vrlo popularan, cak postoje i udruge ljubitelja grafika formata od 5 do 15 centimetara, istaknuo je Paro.

Zbirka grafickih minijatura, naglasio je Paro, predstavlja izbor malih komornih grafickih etida nastalih uglavnom prigodno. Osim nekoliko iznimaka, vecina ih je naime nastala kao osebujni, autorski prilog u razmijenih dobrih želja uz dolazak Božica i Nove godine. Šezdesetih i sedamdesetih godina ta je praksa likovno - epistolarne razmjene bila vrlo intenzivna.

- Minijatura nije slika umanjena svijeta - minijatura jest svijet u malom. Da bi se on sagledao, zbog boljeg razaznavanja misli umjetnika, razloga njegovog izbora motiva, tema, uresa i boja, tom svijetu treba prici duhovnim, a ne optickim sitnozorom. U prostoru manjem od dlana prikazati veliki Božji svijet, svijet mašte i duha, nije zadatak samo umjetnika. I promatrac je pozvan tom zgusnutom prostoru sna udahnuti svoje misli, svoja sjecanja i ocekivanja; pozvan je pronaci i osvijetliti svoje dioništvo - zapisao je, medu ostalim, Frane Paro u predgovoru kataloga. (Gordana CALIC ŠVERKO)


Podijeli: Facebook Twiter