U lipnju 2013. godine, odmah nakon lokalnih izbora i osvojenog još jednog mandata gradonačelnika, prvi čovjek grada Boris Miletić nagovijestio je da gradska uprava namjerava osnovati Pulski holding i objediniti gradska trgovačka društva te ih time učiniti jeftinijima za građane. Istaknuo je pritom gradonačelnik da prvo treba izvidjeti sve zakonske regulative po kojima posluju gradska poduzeća i pronaći model kojim se mogu spojiti jer odmah je bilo jasno da, primjerice Plinara gdje velik vlasnički dio ima INA, u eventualni Pulski holding neće moći ući sva gradska poduzeća. No, namjeravalo se to učiniti s nekima od onih trgovačkim društvima koja su pretežito ili u stopostotnom gradskom vlasništvu.
Komunalna naknada, pričuva i smeće
Smatralo se, stoga, da bi u Holding mogla ući Čistoća, Hortikultura i Dimnjačari iz sastava Herculanee, potom Castrum i Tržnica, te Savez sportova. S obzirom na novi Zakon o vodama u to društvo ne bi mogao Pragrande, vjerojatno i Vodovod, iako se u Zagrebačkom holdingu bave naplatom potrošnje vode domaćinstava, kao i naplatom komunalne naknade, pričuve i odvoza smeća. Tada se vjerovalo da bi osnivanje "Pulskog holdinga" značilo smanjenje broja direktora, ali i objedinjavanje zajedničkih službi.
Međutim, već nakon par mjeseci postalo je jasno da od ove ideje neće biti ništa jer gradonačelnik je u listopadu iste godine ponovno istaknuo da ima nekoliko zakonskih odredbi koje ne idu na ruku objedinjavanju gradskih poduzeća u holding. Stoga smo gradonačelnika upitali jesu li se razmišljanja gradske uprave promijenila u protekle dvije godine, i jesu li analize, ako su odrađene, dovele do nekakvog zaključka. Kako ističe Miletić, ideja osnivanja "pulskog holdinga" proizašla je iz namjere da se objedine gradska trgovačka društva te da se maksimalno racionaliziraju troškovi poslovanja komunalnih poduzeća, a posljedično i smanje cijene komunalnih usluga koje građani plaćaju.
- Za formiranje Holdinga bilo je potrebno proučiti sve zakonske regulative po kojima posluju gradska poduzeća i vidjeti mogu li se uopće neke djelatnosti istovremeno obavljati pod istom pravnom osobom, a bilo je potrebno uzeti u obzir i vlasničku strukturu svih trgovačkih društava. Neke važeće zakonske odredbe ne idu na ruku objedinjavanju gradskih poduzeća u Holding već suprotno. Primjerice, Zakonom o vodama, koji je stupio na snagu 1. listopada 2010. godine, kojim je Pula Herculanea bila obavezna osnovati posebno trgovačko društvo za obavljanje poslova javne odvodnje, pojašnjava pulski gradonačelnik, koji nastavlja da je, osim toga, u postupku i donošenje novog Zakona o vodnim uslugama kojim se reguliraju djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje, a kojime je predviđen niz izmjena vezanih u poslovanje javnih isporučitelja, uz najvažnije izmjene organizacijskog oblika u ustanovi te udruživanje svih isporučitelja javne vodoopskrbe i javne odvodnje na jednom području u jednog.
Ipak, ukoliko se iz namjere osnivanja Holdinga maknu Pragrande i Vodovod, onda nema zapreke da se neka od navedenih gradskih poduzeća spoje, a samim time i njihove administracije. No, čini se da se o tome više ne razmišlja, a da li su razlog neslavne afere zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića i čelnika Zagrebačkog holdinga, pa se ne želi nešto slično u Puli, može se samo nagađati.
- Neovisno o ideji formiranja Holdinga, Grad Pula već dugi niz godina provodi aktivne mjere štednje u svom redovitom poslovanju. Još prije izbijanja financijske krize pokrenute su mjere štednje i racionalizacije poslovanja koje su, uz objedinjenu javnu nabavu, do danas omogućile višemilijunske uštede. Značajno su smanjeni troškovi administracije, informatizacijom uprave povećana je efikasnost, a uz to zadržana je visoka razinu transparentnosti što redovito potvrđuju i nezavisni stručnjaci. Troškovi su smanjeni usprkos činjenici da je država još prije dvije godine prestala plaćati naknadu za one zaposlenike koje smo, zbog zakonskih obaveza, morali preuzeti iz državne službe, ističe Miletić, iz čijih se riječi može zaključiti da od Holdinga ipak neće biti ništa.
Novi modeli i mjere poslovanja
Gradonačelnik navodi, također, da Grad Pula nije povećao plaće svojih djelatnika od 2009. godine, a udio djelatnika s ugovorom na određeno vrijeme povećan je za 33 %, čime se dugoročno ne opterećuje gradska uprava, a provodi se i program stručnog osposobljavanja bez zasnivanja radnog odnosa. Pri tome, nastavlja gradonačelnik, kadar koji posjeduje nove vještine i zaposlen je na određeno raspoređujemo na poslove legalizacije, projekte sufinanciranima iz europskih i drugih fondova i sl.
- Grad Pula i dalje poduzima navedene i ostale mjere kako bi i održali dostignut standard te kako građani ne bi bili zakinuti za programe i usluge koji se financiraju iz proračuna. Sukladno zakonu, organizacijskim i financijskim mogućnostima, nastojat ćemo ubuduće razviti još novih modela i mjera poslovanja koje će omogućiti daljnju uštedu, kako za proračun Grada Pule, tako i za naše građane, zaključuje Miletić. (Goran ROJNIĆ)