Gradnju novih brodova odobrava Bruxelles

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Jucer je državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva Ruder Friganovic održao sastanak s predsjednicima uprava vecine domacih brodogradilišta na kojem ih je izvijestio o tijeku prošlotjednih tehnickih konzultacija u Bruxellesu na kojima se tražio dodatni manevarski prostor oko (novo)utvrdenih mjerila za brodogradnju.

Odnosilo se to posebno na ugovaranje novih poslova u ovom razdoblju do prihvacanja ili neprihvacanja programa restrukturiranja brodogradilišta.

Kako doznajemo od sudionika ovog sastanka, Bruxelles taj "veto" na nove poslove hrvatskim brodogradilištima do završetka procesa njihove privatizacije tretira kao jedno od mjerila, tzv. benchmark za zatvaranje poglavlja o tržišnom natjecanju. Drugim rijecima, oko toga nema pregovora.

Ono što je hrvatska strana uspjela uciniti je da u Europskoj komisiji za zaštitu tržišnog natjecanja ipak ostave mrvicu odškrinuta vrata, pa ce se za izgledne nove poslove u domacim brodogradilištima tražiti rješenja kroz dodatne konzultacije s Bruxellesom. Predvida se da bi se izvješca i finalna procjena dostavljenih programa restrukturiranja za šest hrvatskih brodogradilišta odradila do studenoga ove godine.

Podsjetimo, hrvatska brodogradilišta, do prihvacanja njihovih programa restrukturiranja ili stecaja, kao jedine druge preostale opcije, ne mogu racunati ni na izdavanje novih državnih jamstava za avansna placanja narucitelja ni na kredite banaka. Nijedno od brodogradilišta, izuzev pulskog Uljanika, zbog gubitaka nije sposobno ishodovati komercijalne kredite ili ponuditi brodovlasniku korporativna jamstva.

Problem ispražnjenih knjiga narudžbi u Sindikatu metalaca Hrvatske smatraju kljucnim za daljnji opstanak škverova. Zbog toga i pripremaju prosvjed radnika Brodosplita i Brodotrogira, koji bi se trebao održati sredinom iduceg tjedna u Splitu. Celnik SMH-a Vedran Dragicevic upozorava da ce škverovi sa zabranom ugovaranja novih poslova do završetka procesa privatizacije postati živi mrtvaci.

Dragicevic pritom navodi situaciju u Brodosplitu, koji u ovom trenutku u knjizi narudžbi ima pet brodova, ali od kojih bi se tri trebala isporuciti u ovoj godini. Ako se ne ugovore novi poslovi, a najizglednijima se u ovom trenutku cine dva broda za prijevoz rasutih tereta koja bi se gradila za vlastitu Brodosplit plovidbu, splitski škver u rujnu ce poceti slati radnike na cekanje. Dragicevic tvrdi da za gradnju ova dva bulk carriera postoje nacini kako se mogu isfinancirati, a da se ne izazovu reperkusije Bruxellesa.

S novim poslovima ceka i rijecki 3. maj u kojem su potpisali predugovor za gradnju cetiri asfalt tankera za jednog nordijskog narucitelja. Velike nade polažu se u cinjenicu da je to ucinjeno prije nego što je Bruxelles odredio mjerila za zatvaranje poglavlja o tržišnom natjecanju.


Podijeli: Facebook Twiter