Građani stežu remen, trgovci ujednačuju cijene

Cijene osnovnih namirnica nisu se previše mijenjale (M.MIJOŠEK)
Cijene osnovnih namirnica nisu se previše mijenjale (M.MIJOŠEK)

Izmjenu stope PDV-a s 23 na 25 posto te uvođenje međustope od deset posto na masti i ulja, šećer i dječju hranu trgovci su u ožujku dočekali, kako drugačije, nego kao idealnu priliku za još jednu agresivnu marketinšku kampanju. Tada su obećavali da će za artikle kojima je porez pao sniziti, a druge neće dirati te će, bez obzira na povećanje PDV-a ostati iste.

Koliko su ove tvrdnje točne pokušali smo provjeriti obilaskom pulskih trgovina. Budući da je vrlo teško zapamtiti cijene brojnih artikala, najprije smo usporedili cijene onih koje smo prošloga puta zapisali - Zvijezdinog suncokretovog i biljnog ulja, kristal šećera, brašna, maslaca, mlijeka, špageta, riže, Čokolina… Pa, krenimo redom.

Prije uvođenja međustope PDV-a litra Zvijezdinog suncokretovog ulja koštala je (cijene su prikupljane u Konzumu, Plodinama, Kauflandu i Mercatoru) od 13,99 do 14,98 kuna. Nakon smanjenja poreza koštalo je od 12,49 do 12,98 kuna. Jučer mu se cijena kretala od 12,97 do 12,99 kuna. Dakle, svi su se trgovci s cijenama ulja zaustavili ispod 13 kuna, no nigdje ga više nismo pronašli po cijeni od 12,50 kuna.

Ni ostali artikli nisu poskupjeli - šećer (kristal) gotovo svugdje ima cijenu od 6,99 kuna. Brašno (Podravkino, tip 550) koštalo je od 4,99 do 5,99 kuna, a našli smo ga, samo u jednom dućanu, i jeftinije, po cijeni od 4,50 kuna. Maslac (Vindijin ili Dukatov od 250 grama) i dalje drži sličnu cijenu - koštao je od 15,69 do 16,49 kuna, a sada mu se cijena kreće od 15,98 do 16,49 kuna. Špageti (Barilla, tip 5) koštali su od 5,89 do 8,88 kuna a sada su koju lipu ispod osam kuna. Ni mlijeku (Vindijino, 2,8 % masnoće) se cijena nije previše mijenjala - litra je koštala od 4,99 do 5,99 kuna, a sada mu je cijena od 5,78 do 6,29 kuna. Čokolino je, s obzirom na to da spada u dječju hranu, kod mijenjanja PDV-a bio pojeftinio s 13,39 na oko 12 kuna. Sada mu se cijena kreće oko 12, 12 i pol kuna.

Valja napomenuti da su cijene osnovnih artikala u svim većim trgovačkim centrima ujednačene te se razlikuju tek u koju lipu. Dakle, što zaključiti - kriza je toliko stisnula da se svaka kuna dvaput okrene pa se trgovci moraju pomučiti da zadrže kupce, stoga cijene osnovnih artikala ne diraju previše. Pa ipak, to ne znači da poskupljenja nema, ona su sitna i odnosne se na one artikle koji ne spadaju u osnovnu prehranu.

Za svakog se kupca trgovački centri bore brojnim tjednim i mjesečnim akcijama. Akcijama se za kupce bore i sami proizvođači koji namirnice pakiraju u prigodna promotivna pakiranja. Primjerice, dok kutija Čokolina košta 12 kuna, promotivna akcija od dva pakiranja (sa sličicama i u ukrasnoj kutiji) u jednom centru, na akciji, košta 18 kuna. Jeftinije se može proći i ukoliko se ne kupuju brendirani artikli već trgovačke marke. Tako je, primjerice, ulje trgovačke marke za dvije kune jeftinije od Zvijezdinog. O kvaliteti takvih proizvoda dalo bi se raspravljati. Jesu li oni jeftiniji samo zbogdrugačije ambalaže, zato što nemaju "ime" ili su doista manje kvalitetni? (Borka PETROVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter