O Grožnjanu, gradu umjetnika, mnogo se piše i govori, no pravu atmosferu i ugođaj ovog gradića teško je, zapravo gotovo nemoguće riječima opisati - upravo tim riječima je njujorška pjevačica Renee Manning opisala Grožnjan. Ona je dio tima Ljetne jazz škole Hrvatske glazbene mladeži, koja se održala sedamnaestu godinu za redom u Grožnjanu, a uz nju tridesetak jazz školaraca iz cijele Europe i Amerike podučavala je zaista impresivna ekipa mentora - uz već spomenutu profesoricu pjevanja, iz SAD-a je tu bio renomirani trombonist Luis Bonilla, zatim iz Turske pijanist Hakan Ali Toker, koji je uz klavir podučavao i improvizaciju, pa iz Austrije bubnjar Karlheinz Miklin Jr., trubač Daniel Nosig i saksofonist Karlheinz Miklin, iz Slovenije kontrabasist i basist Robert Jukič te iz Hrvatske gitarist Elvis Stanić i pijanist Davor Dedić.
Uz sve navedene mentore, za jazz školarce su organizirane i dodatne radionice s gostujućim predavačima - to su njemački bubnjar Michael Küttner, talijanski pijanist Renato Chicco, nizozemsko-hrvatski gitarist Ratko Zjača i austrijsko-nizozemski bubnjar Klemens Marktl.
Glazba starta od jutra
Svi oni - mentori i polaznici - u Grožnjanu su proveli dva tjedna, koliko traje Ljetna jazz škola HGM-a. Pola mjeseca živjeti, učiti i raditi u pitoresknom malom gradiću i još biti okružen brojnim glazbenicima - to je definitivno mogućnost kakva se teško gdje može uopće organizirati.
To je i jedan od razloga zašto se mnogi opetovano vraćaju u Grožnjan, a primjerice tu je "veteran" grožnjanske jazz škole, novigradski pijanist i pjevač Sandi Čakalo, kojemu je svakog ljeta druga polovica srpnja rezervirana za "grožnjansku jazz avanturu" te dolazi tu već punih 15 godina. Uvijek među polaznicima ima nekolicina koji se uvijek vraćaju, da li svaku godinu za redom ili nakon nekoliko godina pauze, a neki pak dođu jer kažu da je to jedinstvena šansa da puna dva tjedna uče od renomiranih glazbenika, koji inače imaju poprilično bukirane rasporede - tako su iz Amerike do Grožnjana došli trombonisti Mariel Austin i Matteo Bassani.
Više o svemu rekla nam je Mojca Makovac, voditeljica Međunarodnog kulturnog centra Hrvatske glazbene mladeži Grožnjan:
- Ove godine Ljetnu jazz školu HGM-a pohađao je velik broj polaznika, a zanimljivo je i da su ovdje na jednom mjestu bili okupljeni glazbenici različitih godišta kao i različitih razina znanja. Konkretno, riječ je o više od 30 polaznika iz Europe i Amerike, koji su ovdje uz već ustaljeni tim mentora imali priliku prisustvovati i manjim radionicama koje su održali gosti predavači, koji su gostovali u terminu održavanja Ljetne jazz škole HGM-a. Kroz sve te radionice polaznici su mogli naučiti što znači biti jazz glazbenik - od sviračkih osnova do svega ostalog što je neophodno znati da bi se funkcioniralo i radilo u tom području.
Profesori su svakodnevno radili individualno s polaznicima, a također svakodnevno su polaznici svoje znanje mogli primijeniti na radionicama combo sastava, gdje su svirali razne skladbe kao članovi bendova, i gdje su se mogli posvetiti interakciji i simbiozi između raznih instrumenata. Također, tu je i sudjelovanje na jazz festivalu koji je već tradicionalno dio škole, tako da se ovdje dešava spoj teorije i prakse, edukativnog i izvedbenog dijela, što je zapravo i cilj ove škole, kaže Makovac.
Ambasadori Grožnjana
U Grožnjanu se inače od svibnja do listopada u organizaciji Hrvatske glazbene mladeži održavaju razni tečajevi, pretežno za klasičnu glazbu, ali i ples, kazalište, arhitekturu i drugo, no Ljetna jazz škola HGM-a je specifična po tome što desetak zasebnih radionica u konačnici spaja u jednu cjelinu - svi jazz školarci pohađaju individualnu nastavu, no ovdje imaju mogućnost iskušati kako to funkcionira u kolektivu tj. raznim sastavima. Također, svake večeri za trajanja škole u Grožnjanu se održava i festival Jazz is Back! BP, gdje mladi glazbenici mogu prisustvovati nastupima renomiranih jazz i blues glazbenika, a jedna večer festivala rezervirana je i za nastup polaznika Ljetne jazz škole HGM-a.
Svi ti segmenti dio su jedinstvene atmosfere koja se dešava u Grožnjanu za trajanja jazz škole, a osim polaznika, mnogi profesori ističu da se svake godine rado vraćaju u Grožnjan zbog posebnog ugođaja.
- Možemo zahvaliti Grožnjanu koji više od 50 godina živi taj umjetnički duh koji svakome daje specifično iskustvo, i ukoliko se tu čovjek nađe i prepozna, često postane dio ovog posebnog kolektiva i rado mu se vraća. Na taj način, svatko postaje svojevrstan ambasador Grožnjana i neizostavan je dio čitave priče koja se tu dešava, kaže Makovac.
Iako je Ljetna jazz škola HGM-a tek završila, već se kreće s organizacijom za sljedeću godinu.
- To je proces koji počinje s time da mlade glazbenike koje zanima jazz valja zainteresirati za jazz edukaciju, a mi se pak trudimo ponuditi što više mogućnosti rada s renomiranim umjetnicima. Svake godine to pokušavamo unaprijediti, tako da već sada razmišljamo o novim sadržajima da za sljedeću godinu. I sljedeće godine sredina srpnja je rezervirana za Festival Jazz is Back! BP kao i Ljetnu jazz školu HGM-a, a bit će tu i nekih zanimljivih noviteta, koje ćemo otkriti na vrijeme, kaže Makovac.
Jazz spaja različite kulture i generacije
Iako se u Grožnjanu ne može oteti dojmu da je sve vrlo opušteno, svi polaznici su uključeni u cjelodnevni vrlo intenzivni nastavni program, koji počinje od 10 ujutro, i završava oko 19 sati. Kad 15 dana glazbenici žive, rade i uče zajedno, stvara se mala zajednica kreativaca, pa nije rijetkost i da sami polaznici organiziraju i koncerte iznenađenja za stanovnike Grožnjana i slučajne prolaznike, a to su učinili i ove godine okupljeni u sastavu nazvanom 12.43 Band.
- Mentori dolaze iz različitih sredina i kultura, kao i polaznici, a najbolji dokaz da njihov trud ima učinka jest povratna informacija koju dobivamo od polaznika, a ujedno, to je dokaz vrijednosti ideje kao takve. Ljetna jazz škola HGM-a tako i funkcionira - polaznici dolaze jer im je netko koga poznaju pričao o ovoj školi ili ih pak privuku renomirani glazbenici s kojima imaju priliku ovdje raditi. Nadamo se da će informacija o tome doći do svih onih koje zanima ovakav oblik edukacije o jazzu, te da i sami dođu i iskuse ono što su mnogi mladi glazbenici ovdje naučili i iskusili. Mnogi glazbenici su upravo u Ljetnoj jazz školi HGM-a napravili svoje prve jazz korake, te su nakon toga upisali jazz akademije i danas su diplomirani jazz glazbenici s uspješnom karijerom.
Ovakav sustav edukacije je dobra podloga za dobiti ideju što znači biti jazz glazbenik, a zahvaljujući suradnji s Muzičkom akademijom u Zagrebu, glazbenici mogu i tamo potražiti informacije o svojem budućem školovanju i glazbenom putu, te profesionalnom i osobnom razvoju, kaže Makovac. (Tea TIDIĆ, snimio Milivoj MIJOŠEK)