Grad koji ljude ne poziva na pješačenje, bicikliranje i druženje - ubija

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Grad Pula u suradnji s tvrtkom Skira d.o.o. organizirao je danas stručno predavanje proslavljenog talijanskog urbanista i arhitekta Riccarda Marinija pod nazivom "Što grad čini ugodnim za život". Predavanje je održano u Domu hrvatskih branitelja pred pedesetak posjetitelja, a nakon sat i pol vrlo zanimljivog i smislenog predavanja, mnogi su, mahom mladi, imali još pitanja za Marinija. 

Princip "8-80"

Riccardo Marini, porijeklom iz talijanske Pistoie, arhitekt je i ovlašteni arhitekt urbanist s dugogodišnjim iskustvom i svjetskom reputacijom koji ljude, njihovu kulturu i umjetnost stavlja u središte procesa prostornog planiranja. Bio je dugogodišnji urbanist škotskog grada Edinbourgha, direktor je Gehlovog ureda u Kopenhagenu, a osnovao je i vlastitu tvrtku Marini Urbanismo.

- Jedan od fokusa mog interesa je kako je birokratski aparat uništio mjesta za uživanje i sreću u gradovima te zašto na nekim mjestima vidimo životnost, a druga su prazna, premda su možda i dobro arhitektonski riješena. Pula se ne razlikuje mnogo od drugih, čak i većih gradova koje sam posjetio diljem svijeta, jedino imate tu sreću što, iako imate dosta gust promet, još uvijek nemate veliko zagađenje smogom. Ali to ne znači da ne biste mogli imati tih problema. Pula očito ima dosta razloga zbog kojih su je ljudi odabrali za svoje mjesto za život još prije dvije, tri tisuće godina, a čine to i danas. Kada želimo procijeniti bilo koji grad kao mjesto koje je ugodno ili nije ugodno za život, vodimo se principom "8-80". Predstavit ću vam to kroz primjer. U ovih nekoliko dana u Puli sam vidio mjesta na koja bi rado nekoliko sati pustio svoju malu nećakinju od osam godina ili mamu od 80 godina da se druže s drugim ljudima i zabavljaju, ali ima dosta i onih mjesta koja su problematična, rekao je Marini. 

Kolica s vrećom krumpira

Predavanje je potkrijepio power point prezentacijom s mnoštvom primjera iz cijelog svijeta. Više puta je istaknuo kako gradovi moraju biti ugodna mjesta za život te da se sva arhitektonska rješenja moraju usredotočiti na ljude. Stoga je preporučio test s kolicima: dovoljno je staviti veliku vreću krumpira u kolica i pokušati prošetati s njima kroz grad. Gdje god se naiđe na probleme u toj šetnji, treba se obratiti vlastima da to riješe. Čini se da one situacije na koje i mi nailazimo u gradu, a koje su nam nerijetko apsurdno smiješne, možemo pronaći posvuda u svijetu, a Marini je priznao da mu one uopće nisu jasne. Riječ je o stupovima javne rasvjete ili prometnim znakovima kao i razvodnim i priključnim strujnim ormarima koje nerijetko nalazimo čak i nasred pločnika, čime se prekida tok šetnje.

- U Europi je oko 4.500 smrti godišnje uzrokovano posebnim oblikom raka koji uzrokuju ispušni plinovi izgaranja dizela. Proširivanje cesta, izgradnja novih prometnica i rotora da bi se riješio prometni kolaps nije rješenje problema. Grad koji te ne poziva na pješačenje, bicikliranje i druženje je grad koji te ubija, poručio je između ostalog Marini. (P. SOFTIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter