"Inine crpke zaobilazim u širokom luku", ili "tocio bih gorivo na Ininim postajama kad bi ono bilo kvalitetnije", neki su od odgovora domacih vozaca - koji tankaju iskljucivo na OMV-u, Tifonu, Petrolu ili nekim drugim, Ini konkurentnim benzinskim crpkama - koje smo dobili za nedavnog obilaska tih crpki.
Je li Inino gorivo, makar trenutacno jeftinije od ostalih, uistinu i nekvalitetnije ili je rijec samo o usmenoj predaji koja se godinama prenosi medu vozacima, pokušali smo provjeriti kod strucnjaka. Svi redom su uvjereni da se glas o lošem Ininom gorivu, koji je možda i bio istinit do prije koju godinu, neopravdano nastavlja širiti. Inino gorivo danas zadovoljava sve standarde, kažu strucnjaci te napominju da u tom širokom luku zaobilaziti treba samo stare benzinske postaje, u koje se nije ulagalo i na kojima su stari tankovi potencijalni izvor onecišcenja goriva.
Poboljšana kvaliteta
"Kvaliteta goriva na našim crpkama se proteklih godina bitno poboljšala te više nije problem kao što je bio do 2006. ili 2007. godine. Posljednja istraživanja provedena prije nešto više od godine dana pokazala su da medu distributerima ne postoji bitna razlika u kvaliteti goriva, a odnedavno svi nude gorivo po standardu Euro 5, odnosno s oznakom BS (bez sumpora). Svim vlasnicima automobila savjetujem korištenje tog goriva, bez obzira na nešto višu cijenu, a važnije od toga je punjenje rezervoara na novim i frekventnim crpkama.
Dakle, gorivo na našim crpkama je ujednacene kvalitete, neovisno o distributeru, problema može biti jedino ako punite na starim crpkama s dotrajalim podzemnim spremnicima, koji su svojedobno bili napravljeni po lošijim specifikacijama nego što se radi danas", napominje Željko Marušic, profesor na Prometnom fakultetu u Zagrebu. Kao primjer navodi jednu staru crpku u Zagrebu, u kojoj je korijenje okolnog drveca navodno uzrokovalo podzemna napuknuca tankova, zbog cega dolazi do onecišcenja goriva.
Javna tajna
Javna je tajna da vecina malih privatnih benzinskih postaja u Hrvatskoj, kao i u regiji, gorivo kupuje od Ine, jednako kao što dio svog asortimana kod Ine nabavljaju i drugi, veci distributeri, iz cega proizlazi da svi prodaju otprilike isto gorivo.U Ini taj podatak ne žele otkriti, opravdavajuci se tajnim poslovnim podacima, no ne otkrivaju niti to koliko goriva za domace potrebe na njihove crpke dolazi iz domacih rafinerija, cija modernizacija još traje.
Neslužbeno, iz Ine otkrivaju samo to da je njihovo najnovije, class gorivo, u prodaji od prosinca prošle godine, zapravo preuzeto iz Tifonovog asortimana, pri cemu je, valja podsjetiti, Tifon od 2007. godine takoder u vlasništvu madarskog MOL-a. Kako dodaju, Ina u Hrvatskoj ima više od 400 benzinskih postaja koje ne bilježe pad prodaje, što im je, zakljucuju, najbolja potvrda da potrošaci vjeruju u njihovu kvalitetu.
"OMV Hrvatska svoja goriva nabavlja na mediteranskom tržištu, osim 100-oktanskog goriva, koje nabavlja iz rafinerije Schwechat u Austriji", piše u odgovoru OMV-a. Ukljucuje li mediteransko tržište i Ininu ponudu iz domacih rafinerija, i u kojem omjeru, u OMV-u ne preciziraju.
"Pretpostavljam da OMV i dobar dio drugih trgovaca u Hrvatskoj gorivo kupuju iz Ininih rafinerija. Jeftinije im je, dakako, u Zagreb dovesti derivate iz 50 kilometara udaljenog Siska, negoli iz 400 kilometara udaljenog Beca, osim možda kad su u pitanju neka ekskluzivna goriva", istice naftni strucnjak prof. Igor Dekanic, koji je i sam dio radnog vijeka proveo u Ini. Dok Ina, kaže, nije prešla na nova, cistija goriva, moglo se govoriti o slabijoj kvaliteti, no razlike, tvrdi Dekanic, više nema.