Funkcije slučaja ili fotografije uma

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Fotografske tehnike su u svojoj skoro dvjestogodišnjoj povijesti kao jednoj od grana umjetnosti zainteresirale mnoge kreativne pojedince i dala im dar zaustavljanja vremena, radi kasnijeg prisjećanja na značajna mjesta, ljude i događaje. Zahvaljujući čovjekovoj vječnoj potrebi za napredovanjem, s vremenom su se fotografi prestali zadovoljavati jednostavnim, shematskim portretima i dokumentarističkim pristupom fotografiranju. Tako su, vjerojatno inspirirani slikarstvom, započeli novu vrstu umjetnosti, pa je tako to učinio i dugogodišnji fotogreporter Glasa Istre Dean Štifanić. Njegovi su radovi rađeni u eksperimentalnoj tehnici kemigram, sinoć u porečkoj Maloj galeriji predstavljeni publici.

Kemigrami - poput akvarela

Otvorenju izložbe naslovljene "Funkcije slučaja" , Štifanić nažalost nije mogao prisustvovati, a postav su otvorili zamjenica gradonačelnika Grada Poreča Nadija Štifanić Dobrilović , v.d. ravnateljica porečkog Pučkog otvorenog učilišta Vesna Tripar i voditelj likovnih djelatnosti u Učilištu Sebastijan Vojvoda.

Na otvaranju je istaknuto da su ovi Štifanićevi radovi nastali bez upotrebe fotografskoga aparata, filma, odnosno negativa i aparata za povećanje koji su standardni dio uobičajenog fotografskoga procesa, jer kemigrami zahtijevaju korištenje samo foto osjetljivog papira, razvijača i fiksira, i zapravo se nikako ne mogu nazvati fotografijom. Slike nastaju direktnim utjecajem i nanošenjem kemikalija na foto papir pod punim dnevnim svijetlom, a velikim dijelom se oslanjaju na vještinu autora u iskorištavanju njenog kreativnog efekta. Rezultati podsjećaju na akvarel, a budući da se riječ kemigram izvodi iz riječi kemija, mnogi mogu steći krivi dojam da ti radovi nastaju samo uporabom kemikalija, jer se za izradu istih koriste i sredstva kao deterdžent, razna ulja, vosak… koji omogućavaju još kompleksnije rezultate. Transformacija koju stvaraju svi ti agensi nije kemijska već fizička, a posljedice su erozija, bubrenje, topljenje i pucanje papira koji formalno i vizualno obogaćuju sam postupak.

Eksperimentalna fotografija

Okretanjem tom principu intuitivnog, neslućenog, slučajnog i apstraktnog značenja, Štifanić više nije opterećen fotografskom tehnikom, već se isključivo fokusira i kreće prema onoj eksperimentalnoj manipulirajući svim mogućim potencijalom. Iz čitavog niza izrađenih radova, autor naravno izdvaja i izabire samo one koji formalno zadovoljavaju njegove estetske i formalne kriterije, a koje su dakako po prvi puta viđeni i predstavljeni porečkoj publici.

Nepotrebno je i spominjati kako su gotovo svi posjetitelji na otvaranju izložbe bili oduševljeni njegovim kemigramskim radovima koje mnogi još nazivaju i fotografijom uma, te mogli uživati promatrajući na desetke, što većih i manjih formata, njegovih djela.

Sve koje zanima kako oni izgledaju, izložbu mogu razgledati sve do 6. rujna.

Dugogodišnji fotoreporter Glasa Istre

Dean Štifanić rođen je u Puli 1974. godine. Dugogodišnji je fotoreporter Glasa Istre, osnivač i voditelj udruge Studio KaPula, član zadruge Praksa, autor više samostalnih i skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Sudjelovao u projektima koji uključuju fotografiju, video, glazbu i kazalište. Živi i radi u Puli. (Napisao i snimio Ivan GRGAT)


Podijeli: Facebook Twiter