Fraktalne formacije i prostorni crteži drvom


Dvije nove samostalne izložbe postavljene su u Gradskoj galeriji Fonticus. Izlažu skulptor i likovni kritičar, kustos grožnjanske galerije Eugen Borkovsky i samostalni umjetnik iz Grožnjana Marino Jugovac.

Dinamičan međuodnos svijetla i sjene

"Fraktalne formacije" Eugena Borkovskog predstavljaju na neki način otklon od njegovog bogatog opusa, što je u predstavljanju naglasio i kustos izložbe, povjesničar umjetnosti iz Rijeke Tomislav Čop, dodajući da Borkovsky svojim fraktalnim formacijama ponovno poziva i izgledno provocira na razmatranje njemu samosvojne vizualne poezije.

- Kao jedan od nosivih likovnih elemenata ovih prostornih kolaža istaknut je dinamičan međuodnos svijetla i sjene koji se kroz planirano osvjetljavanje objekata događa u prostoru. Time autor uz naglašenu linearnost i monokromiju radova postaje njihov integralni dio, a sami objekti postaju instalacije. Eugenove formacije postavljaju nekoliko mogućih problema. Naime, ako njegove rane radove vidimo kao dijela izrazite organske apstrakcije i poetike, kako shvatiti prijelaz na pronađene predmete i proizvode visoke asocijativnosti na geometrijsku apstrakciju, konstruktivizam ili hladni, racionalni minimalizam, zapitao se Čop nudeći i posjetitelju razmišljanje o tome kako izbjeći iskušenju da metalne strukture opruga odbačenih starih ležajeva, sintetičke materijale spužve i industrijskog tekstila uz koje su bile vezane ili pak dijelove odbačenih pčelinjih košnica poistovjetimo tek s varijacijom na temu. Borkovsky je ponudio i foto – knjigu fraktalnih formacija ili zarobljenih fraktala kao memorabilija pohranjenih u kutije, kao dodatni argument svog promišljanja neke drugačije realnosti.

Eugen Borkovsky Vodopivec se bavi suvremenom likovnom praksom i likovnom kritikom te grafičkim i web dizajnom, heraldikom i scenografijom. Organizirao je i sudjelovao na mnogim projektima, stručnim simpozijima, kolonijama i radionicama u domovini i inozemstvu. Objavio je oko 400 informativno – publicističkih radova iz područja likovnih umjetnosti. Dobitnik je nekoliko nagrada i priznanja. Radovi mu se nalaze u javnim i privatnim prostorima širom svijeta. Od 1999. vodi Gradsku galeriju Fonticus u Grožnjanu. Priredio preko 70 samostalnih i sudjelovao na više od stotinu skupnih izložbi.

Začudni odnos s prostorom

Upravo je Borkovsky pripremio i predstavio izložbu Marina Jugovca, otvorenu u drugom galerijskom prostoru, gdje je autor predstavio novu seriju radova. Marino Jugovac je sklon obradi drva kao materijalu, a ovaj put čini minimalne zahvate postižući odličan dojam. Umjetnik je manja ogoljela stabla iz prirode obojio bijelom bojom, te ih okrenuo naopako, tako da dijelovi korijenja zamjenjuju krošnje. Ovim intervencijama prirodni predmeti postaju objekti uneseni u izložbeni prostor.

- Oblici tijeka bijelih linija stabala i "grana", tvore začudni odnos s prostorom. Bogatstvo formi rađa izniman raspon grafičkih i tonskih tragova svjetla i sjene unutar galerije. Promatrač je izazvan na spiralno kretanje, oko ili pored objekata. U svakom trenutku mijenja mu se vizura, bez obzira na statičnost predmeta. Time je postignuta interakcija koja se bazira na posjetiočevom kretanju. Ovu ambijentalnu instalaciju, cijeli postav, možemo promatrati kao trodimenzionalnu grafiku. Postav i osvjetljenje određuju doživljaj. Širokokutna kompozicija vabi oko na kretanje, na praćenje oblika, na izlet putem umjetnikove imaginacije. Kompozicija, ritam, boja – sve je usklađeno, usredotočeno na dramatičnost niza, rekao je Borkovsky o novom postavu Marina Jugovca pod nazivom "Prostorni crteži drvom" u kojemu su radovi sličnih temeljnih oblika, ali se razlikuju "osobnom" konfiguracijom.

Marino Jugovac u ovom projektu poseže za tehnikom i materijalom izvan tradicionalne umjetničke prakse, kao i u nekim ranijim projektima sudjelujući na velikom broju međunarodnih projekata, radionica, kolonija, izložaba… (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter