U rovinjskom Centru vizualnih umjetnosti "Batana" otvorena je skupna izložba fotografija, sedmero autora čija je zajednička poveznica da ne žive i ne djeluju u zemljama svog rođenja. Izložba, pod nazivom "Fotografi izvan domovine", pod zajednički svod galerije okupila je djela slijedećih autora- Andresa Salasa (Kolumbija/Kanada), Beatriz Bajuelos
(Kuba/SAD), Devona Schillera (SAD/Austrija), Jelene Savić (BiH/Portugal), Julije Naskove (Makedonija/Kina), Marie Terese Scarabello (Italija/Japan) i Tadeja Žnidarčiča (Slovenija/Uganda).
Sličnosti i različitosti u interpretaciji
Kako je na otvaranju izložbe istaknula kustosica Lavoslava Benčić, na čiju je inicijativu i
pokrenuta izložba, upravo se kroz objektive odabranih autorica i autora vide različitosti, ali i sličnosti u zapažanjima, u odnosu i u interpretaciji nove okoline.
- Izložbom "Fotografi izvan domovine", obuhvaćamo i povezujemo fotografska, video i internetska djela sedam autorica i autora kojima je zajedničko, da iz različitih
razloga ne žive u svojoj domovini (zbog školovanja, posla ili obitelji). Naime, izuzetno je "moderno" da se mediji, a među njima fotografski/video/internetski bave svim kategorijama i oblicima ljudskih migracija. Izloženi smo stereotipiziranju ali i polarizaciji stavova o toj pojavi, koja je od davnina svojstvena ljudskom rodu.
Autorice i autori na ovoj izložbi i u ovoj publikaciji govore o sebi i o svojim djelima, kako bismo najneposrednije shvatili vezu između njihovih životnih priča i autorskih odaziva na situacije u novim okolinama u kojima se nalaze, rekla je Benčić.
Ulična fotografija, istraživanja, multimedija?
Konkretno, fotograf Andres Salas, je prije desetak godina s fotoaparatom krenuo u svijet iz pustinjske pokrajine La Guajira u Kolumbiji i u Montrealu pronašao bezbroj tema, a jedna od njih su priče doseljenika u Parc-Extension u koje nas uranja interaktivna internetska aplikacija PX80. Kubanku, rođenu u Moskvi, Beatriz Bajuelos je želja za otkrivanjem fotografskih priča, 2013. godine dovela u San Diego, u gradsku četvrt gdje je ostvarila zbirku ulične fotografije Gaslamp Quarter (Kvart plinskih svjetiljki), dok se Devon Schiller iz Bostona, sa svojim umjetničkim radovima na osnovi teoretskih istraživanja bavi tjelesnim znakovima i njihovim značenjima. Svoj je istraživački rad na doktorskom studiju semiotike u Kremsu (Austrija) objedinio na triptisima, digitalnim slikama zaslona u projektu Curating Bodies (Kurirana tijela). Dva triptiha Discovering the City Landscape (Otkrivajući gradski krajobraz) djela su Banjalučanke Jelene Savić i izbor su iz osobnih i subjektivnih arhiva o procesu otkrivanja Porta (Portugal).
Julija Naskova rodom iz Skoplja na svom doktorskom studiju u Hong Kongu bavi se najnovijim multimedijskim tehnologijama, a u suprotnosti s time, u slobodno vrijeme fotografijom i videom, dok je Talijanka iz Bolzana, Marija Tereza Scarabello znala da će joj tijekom studija u Kyotu u Japanu biti teško upoznati lokalne ljude - zbog kulturnih razlika i jezičnih barijera. To joj je uspjelo kroz projekt Intimacy - Kitchen (Intimnost
- Kuhinja ). LGBT aktivizam u Kampali, glavnom gradu Ugande, intrigantna je i zahtjevna tema kojoj se Ljubljančanin Tadej Žnidarčič vraća u više navrata. Projekt Ugandan LGBT Acivists (Ugandski LGBT aktivisti) prati pojedince i mijenja njihov odnos prema fotografskom mediju i publicitetu. Svojim fotografijama aktivno suoblikuje odnos javnosti i vlasti u Ugandi spram LGBT zajednice.
Izložba "Fotografi izvan domovine" može se pogledati do 18. srpnja. (N. ORLOVIĆ RADIĆ)