Izložba "K. k. Istrianer Staatsbahn - Prikazi izgradnje istarske željeznice 1875." otvorena je u buzetskom Zavičajnom muzeju u organizaciji Humanističkog društva Histria iz Kopra, Povijesnog i pomorskog muzeja Istre u Puli i Pučkog otvorenog učilišta "Augustin Vivoda", u nazočnosti Gracijana Kešca, ravnatelja Povijesnog i pomorskog muzeja Istre u Puli, te Katarine Marić, kustosice u muzeju i jedne od autora izložbe. Službeno je izložbu otvorila pročelnica županijskog Odjela za turizam Nada Prodan Mraković.
Izgrađena u dvije godine
Izrazivši zadovoljstvo što vrijedna i izuzetno zanimljiva izložba koja svjedoči o jednom od najvećih javnih projekata u modernoj Istri, a zasigurno najvećem u drugoj polovici 19. stoljeća, nakon Pule i Kopra, gostuje i u Buzetu, kustos buzetskog Zavičajnog muzeja Saša Nikolić istaknuo je da je izgradnjom Istarske državne željeznice istarski poluotok priključen na habsburšku željezničku mrežu čime se istarsko stanovništvo približilo Europi, a pristiglim se putnicima pružila mogućnost upoznavanja buzetskog kraja. Uz pretežno vojne ciljeve, gospodarska, društvena, demografska i kulturna korist proizašla iz željeznice nedvojbeno je bila zamašna i dalekosežna.
Unatoč zahtjevnom terenu i činjenici da se većina radova odvijala ručno, pruga je izgrađena u nešto više od dvije godine. Redovno prometovanje na pruzi Divača - Pula te na odvojku Kanfanar - Rovinj započelo je 20. rujna 1876. godine.
- Faze izgradnje željeznice ljeti prethodne godine snimio je dvorski fotograf i jedan od vodećih austrijskih fotografa toga doba Josef Löwy, specijaliziran za snimanje željeznice i osobito stručan na području industrijske fotografije. Između svih snimaka koje je napravio izdvojio je njih 25 koje je numerirao, opremio legendama i tiskao na kartonu. Uprava Državnih željeznica je seriju dala umnožiti u više primjeraka te je dobivene albume koristila u dokumentarne i promidžbene svrhe, naglasio je Nikolić.
Željeznica koja se gasi
Radi se prije svega, rekao je Nikolić, o fotografijama iznimne povijesne i povijesno-umjetničke vrijednosti. "Svrstavaju se među prve fotografije snimljene u našoj regiji, što im daje i prvorazrednu dokumentarnu vrijednost, prikazujući danas nezamisliv istarski pejzaž, ljude koji su sudjelovali u izgradnji, njihove nastambe, detalje gradnje i slično. Za nas na sjeveru Istre posebno su zanimljive one pod rednim brojevima 7, 8, 9, 10 i 11 snimljene u blizini Buzeta i Roča. Nažalost, danas nam se takav pothvat čini gotovo nezamisliv dok nam se željeznica pred očima tužno gasi. No, zahvaljujući i ovoj izložbi u kolektivnom će nam sjećanju ostati jedna druga i drugačija Istra, njeni pejzaži i ljudi i željeznica kojom su mnogi od nas putovali u školu ili na posao i koja nas je uvijek povezivala i spajala s okruženjem, pa i Europom, istaknuo je Nikolić. (G. ČALIĆ ŠVERKO)