Fotografija kao osjetilno prikazivanje


Izložba fotografija talijanske fotografkinje slovenskih korijena Karmen Čorak naslovljena "U oku ribe suza" otvorena je preksinoć u Maloj Galeriji Pučkog otvorenog učilišta u Poreču. Okupljene na otvorenju pozdravila je v.d. ravnateljica POU-a Ana Čehić Anić, a govorili su i povjesničarka umjetnosti Jerica Ziherl, Karmen Čorak i Sebastijan Vojvoda, zadužen za likovne djelatnosti u POU-u.

- Izložba fotografija Karmen Čorak nosi naslov koji izlazi iz uobičajenih okvira, ali koji, kao kod rijetko kojeg autora, uspijeva biti ispunjen i ispunjujući u isti mah. Ribi u slovenskome jeziku množina je (dvojina) imenice riba, a u nastavku slijede slogovi fragmenta haiku poezije Macuoa Bašoa. Dovoljno da se iščita autoričino podrijetlo i strast. Naime, Karmen Čorak je Slovenka koja živi u Rimu i radi kao restauratorica, stručnjakinja je za sve umjetničke medije na papiru. No radovi koji su pred nama iskazuju svu njezinu ljubav prema fotografiji i Istoku, posebice Japanu, kazala je uz izložbu Jerica Ziherl.

Napominjući da već gotovo četrdeset godina, Karmen Čorak tijekom ljeta boravi u Novigradu, Jerica
Ziherl je kazala da se "nekako samo od sebe nametnulo da 'Ribi' predstavi i u ovome moru".

- Posebnosti ciklusa fotografija 'Ribi' očituju se u istinskosti, neposrednosti, te osobito u tome što je u njima nešto već poznato doživljeno na novi način - čišće, snažnije, dublje. Posebnost Karmen Čorak proizlazi iz toga što ona svojim fotografijama uspijeva prenijeti haiku pjesme, slovo po slovo, slog po slog: Proljeće minu - u oku ribe suza/i ptice plaču.

Fotografija i haiku su kao oko: kad gleda, oko vidi. Jer njime i mi vidimo i uviđamo. U taj pogled
stane sav svijet i u njemu ostaje, piše uz ostalo Jerica Ziherl te naglašava da "fotografije 'Ribi' jesu
prožimanje, seciranje, oslobađanje, ogoljivanje onoga što je ujedno i elementarno i devijantno, što će se kod gledatelja povezati s početnom ravnodušnošću, a potom ga odvesti put nepoznatih umjetničkih predjela, do teritorija izuzetne složenosti.

Fotografija nas je naučila gledati. Gledanje gledanja, samopromatrajuće gledanje. Međutim, za razliku od mnogih prethodnika i suvremenika, 'Ribi' Karmen Čorak, bez obzira na to što su snimane na tržnici Cukidži u Tokiju, ne započinju svoje istraživačko putovanje polazeći od realnosti nego od umjetnosti. Dakle, Karmen Čorak govori o osjetilnom prikazivanju. No ne  samo o tome. Uspješno spajajući koncentraciju - sposobnost zadržavanja - i ono što zovemo 'civilizacijskim', njoj polazi za rukom i dekontekstualizacija tragova fotografskog medija."

Ciklus fotografija "Ribi" nastao je između 1996. i 2011. godine tijekom boravka autorice u Japanu i Turskoj. Prvi je put predstavljen 2013. u Rimu u okviru 12. međunarodnog festivala Fotografija. Porečka izložba Karmen Čorak može se razgledati do 8. kolovoza. (B.
ĆUSTIĆ JURAGA)


Podijeli: Facebook Twiter