FOTO: Uskoro Ipsilonom do Pomera

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Direktor Bina-Istre David Gabelica ovih je dana s delegacijom francuske kompanije Bouygues razgledao novoizgradene dionice Istarskog ipsilona od Kanfanara do Umaga i Pazina. Tom su prigodom dogovarani završni radovi na autocesti od Pazina do Matulja.

- Ova faza, u kojoj smo gradili drugi profil autoceste od Kanfanara do Umaga i Pazina te spojne ceste od Pule do Pomera, je skoro dovršena pa se sada intenzivno pripremamo za dovršetak Ipsilona. Drago nam je da je javna rasprava o studiji utjecaja na okoliš za sve opcine i gradove kojima prolazi istocni krak održana istovremeno u Pazinu, što nam je skratilo proceduru. Sada cemo raspisati natjecaj za projektiranje tog dijela Ipsilona i do kraja svibnja bi trebali biti poznati projektanti.



Ako se sve bude odvijalo po planu, pocetkom iduce godine mogli bismo poceti graditi istocni krak. Nakon otkupa zemljišta istovremeno ce se graditi na cijeloj dužini i bušiti druga cijev tunela Ucka, tako da ce na trasi biti zaposleno puno kooperanata, kaže Gabelica.

U pogonu dionica Umag - Višnjan


Na naše pitanje o financiranju nastavka gradnje Gabelica je odgovorio da se razgovaralo s nekoliko stranih i domacih banaka koje su izrazile želju financirati izgradnju. Pregovarat ce se o visini kamata, a Bina-Istri pogoduje cinjenica da je Hrvatska pred ulaskom u Europsku uniju pa ce kamatne stope za financiranje javnih radova u našoj zemlji padati.

U petak je povjerenstvo koje je oformilo Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uredenja i graditeljstva pregledavalo trasu zapadnog kraka Ipsilona izmedu Buja i Baderne. Do sada su pregledane dionice od Kanfanara do Baderne i od Buja do Umaga. U Bina-Istri ne ocekuju nikakve probleme pa bi nova trasa trebala biti puštena u promet pocetkom lipnja.



- Vec za uskrsnih praznika privremeno smo pustili u promet dionicu od Umaga do Višnjana. Ocekujem da ce cijeli zapadni krak do Umaga biti pušten u promet prvih dana lipnja, do kada cemo dobiti uporabne dozvole. Postupak izdavanja tih dozvola je dug jer se radi o nizu gradevinskih dozvola, a mora se provjeriti jesu li svi uvjeti ispunjeni. Datum otvaranja utvrdit cemo u dogovoru s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, kaže Gabelica.

Direktor Bina-Istre nam je rekao da se sada najviše radi na pristupnoj cesti od cvora Pula prema Pomeru i na dionici Kanfanar - Rogovici. Pristupna cesta prema Pomeru ce takoder biti puštena u promet tijekom lipnja. Prvo ce biti otvoren dio do ceste Pula - Medulin, a potom i do Pomera s obilaznicom ovog mjesta.

Da bi izgradili dionice od Kanfanara do Umaga i Pazina u profilu autoceste, graditelji iz francuskog Bouyguesa i domaci kooperanti su morali iskopati i premjestiti oko cetiri milijuna kubika materijala. Po rijecima šefa gradilišta Luke Dujmovica, na zapadnom kraku dovršava se podvožnjak Kršete kod Brtonigle. Na dionici od Kanfanara do Pazina dovršavaju se najveci usjeci, a najviše je strojeva na pristupnoj cesti od cvora Pula do Pomera. Na toj kratkoj dionici od osam kilometara trebalo je, naime, izgraditi jedan vijadukt te cetiri podvožnjaka i cetiri kružna toka.

Kraci zastoj za gradevinare


Kad je rijec o dionici od Kanfanara do Pazina, taj ce dio u promet u listopadu ove godine. Nakon toga bit ce kraci zastoj u gradnji, koji ce, buduci da je rijec o najvecem gradilištu u Istri, posebno pogoditi istarske gradevinare. Mnogi su od njih, naime, preživjeli aktualnu krizu upravo radeci na Ipsilonu.

Kada su bila otvorena sva gradilišta, na trasi je uz strojeve i djelatnike Bouyguesa bilo više od stotinu strojeva kooperanata s više od tisucu radnika. Inace, Bina-Istra je do sada u izgradnju Ipsilona uložila 750 milijuna eura.



Prema gruboj procjeni, za dovršetak Ipsilona u profilu autoceste trebat ce još 500 milijuna eura, a konacne cijene znat ce se nakon izrade svih projekata i troškovnika. Prema važecem ugovoru o koncesiji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, Bina-Istra bi trebala upravljati Ipsilonom do 2027. godine.

Buduci da je tvrtka preuzela i brojne druge obaveze, kao što je izgradnja pristupnih cesta, moguce je da ce se ugovor sa sadašnje 32 godine produžiti na 40 da bi koncesionar uspio vratiti uložene investicije. To ce, medutim, ovisiti o prometu koji ce se ostvarivati na Ipsilonu pa ce se o toj mogucnosti naknadno razgovarati.

Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotic nam je rekao da pažljivo prate i analiziraju gradnju Ipsilona jer država nakon isteka koncesije preuzima ovu prometnicu. Država je u ovom poslu profitirala jer se nije morala zaduživati, vec je cesta gradena javno-privatnim partnerstvom u kojem se zadužila Bina-Istra, u vecinskom vlasništvu francuskog Bouyguesa, potom Hrvatskih autocesta i Istarske autoceste.

Od Pule do Matulji 40, a do Umaga 37 kuna


Od direktora tvrtke Upravljanje i održavanje Bina-Istre Christiana Santalese doznali smo ocekivane cestarine nakon uvodenja zatvorenog sustava naplate na Ipsilonu u lipnju. Te su cijene trenutno u postupku odobravanja od strane nadležnog Ministarstva, mora, prometa i infrastrukture.

Cestarina na dionici od Pule do Umaga, cija je dužina 78 kilometara, iznosit ce za automobile 37 kuna, odnosno 25,90 kuna za pretplatnike koji koriste ENC uredaj. Cijena prolaska kroz tunel Ucka ostaje nepromijenjena, a ovisno o modelu pretplate uz korištenje mjesecnih karti za automobile iznosi od 6,50 kuna do 28 kuna.

Dok se na izgradi drugi profil izmedu Rogovici i Vranje, dionice od Vranje do Kanfanara, odnosno od Vranje do Rogovici, kada se u promet pusti dio autoceste od Rogovici do Kanfanara, nece se naplacivati. Prema sadašnjim tarifama, za putovanje od Pule do Matulji, dugacko 92 kilometra, placat ce se ukupno 40 kuna, odnosno 12 kuna za dionicu od Pule do Kanfanara i 28 kuna za prolaz kroz Ucku.



Kada se u listopadu otvori dionica od Kanfanara do Rogovici, za koju ce se placati 8 kuna, od Pule do Matulji ce se ukupno placati 48 kuna. Santalesa napominje da korištenjem pretplate ENC-a ta cestarina u raznim aranžmanima može iznositi od 20,50 do 28 kuna. Od Pule do Pazina (46 kilometara) cestarina ce u listopadu iznositi 20 kuna, odnosno 14 kuna za pretplatnike koji koriste ENC uredaj.

Na naše pitanje zbog cega su ocekivane cijene vece od onih s kojima se kalkuliralo prije godinu dana, kada je za dionicu Pula - Umag najavljena cestarina od 32, a od Pule do Matulji 38 kuna, Santalesa je rekao da Bina - Istra godinama nije mijenjala cijene iako je koncesijskim ugovorom predvideno uskladivanje s inflacijom.

- Buduci da se cestarine odreduju za duže razdoblje, u njih smo ukljucili inflaciju iz prošlih godina kada ih nismo povecavali. Napominjemo da se na hrvatskim autocestama po kilometru naplacuje od 0,42 do 0,70 kuna po prijedenom kilometru. Na dionici od Pule do Umaga po kilometru ce se placati 0,47 kuna, a na dionici od Pule do Matulji, na kojoj uz cestarinu i tunelarinu ostaje i otvoreni sustav naplate, cijene se ne mogu usporedivati na ovaj nacin, napominje Santalesa.


Podijeli: Facebook Twiter