Let's have a look on Outlook, rekli bi Britanci kada bi pisali o vjerojatno najvecem europskom festivalu dubstep glazbe koji se od 1. do 4. rujna odvijao na Puntiželi, u štinjanskoj lucici te u i oko štinjanske utvrde Punta Christo.
Zakljucak je jednostavan, mali festival je narastao i postao pravi veliki festival velikih brojki, koji je prema neslužbenim podacima privukao oko 14 tisuca zagriženih fanova iz doslovno svih krajeva svijeta - od ex Yu do Australije.
- Jedva sam cekao ovaj festival i na Outlook sam došao cak iz Novog Zelanda jer je ovdje najbolje što se nalazi na dubstep sceni, kaže 21-godišnji George koji je prevalio pola zemaljske kugle, mijenjao avione i autobuse da bi konacno stigao na Outlook.
Irci Brian i Collen, u duhu njihove tradicije nazdravljaju pivom i izražavaju oduševljenje svime, od Pule do Outlooka koji za njihov ukus (napominju da su možda prestari, a nemaju još ni 30 godina) postaje pravi veliki festival, te je njima draži onaj manjeg tipa, kakav je bio na pocetku u Petrcanima prije cetiri godine.
No, novinske su stranice limitirane za impresije euforicnih fanova. Jedno je sigurno, cijena karte od 160 funti znatno je jeftinija od onih za festivale takvog tipa u Velikoj Britaniji, plus na Otoku nemaju sunca i mora, što je, kažu oni, neprocjenjivo. Stoga su i prizori kao s europskih party destinacija, ne pomodnih, vec undergrond, jer Outlook je zapravo poput alternativne Ibize.
Vrhunska se zabava dobro naplacuje
A svaka se vrhunska zabava dobro naplacuje. Posjetitelji, mahom mladi Britanci boljeg ekonomskog statusa, vrlo opušteni i udomaceni, dnevno troše oko tisucu kuna. I svi zadovoljno trljaju rukama jer se u ozracju basova vrte ogromne cifre.
Svugdje je gužva. Bankomat na ulazu u prepuni kamp na Puntiželi puni se dva puta dnevno, i ceka se red od 50 metara. I onda se krece u festivalski život. Danju izležavanje na suncu od hidrobaze do Punta Christa, plesanje na plažama, vožnja party-brodovima i trošenje na šankovima i usputnim fast food restoranima.
Cijene vrtoglave, pola litre piva 30 kuna, pizza 50 kuna, krofne se prodaju po cak 15 kuna. Mesni tipovi ce porciju cevapa platiti i više od 50 kuna, a vegetarijanci imaju svoje štandove. Racionalniji troše po lokalnim trgovinama koje dnevno prodaju enormne zalihe pica i hrane, a oni još racionalniji potegnu i do velikih supermarketa.
Doznajemo da se navecer na crno kutija cigareta prodavala po basnoslovnih 100 kuna, a prica se da se našao i domaci "mobilni operater" koji je punjenje mobitela naplacivao po 100 kuna. Kao i na svakom festivalu, prodaju se majice, cak i kameni satovi sa znakom festivala, logom DJ-a, pa cak i britanskih nogometnih klubova po 50 eura.
I nitko se ne buni, oni su tu samo zbog zabave. Gosti ne pitaju, a ugostitelji se konacno smješkaju, ali ne svi, jer šankove drže organizatori (citaj Britanci), hranu domaci, a outlookovci uglavnom piju.
Kako sunce zade, dupstep pleme migolji kroz šumske puteljke osvijetljene lampicama i putokazima s chill out zonama punim balona, koji su glavni hit festivala, u glavni festivalski dio oko tvrdave Punta Christo, sa šest manjih stageova. Tamo masa hipnoticno pleše po hodnicima tvrdave, giba se posvuda i nosi maskice jer prašina stvara dimnu zavjesu, a maskice se prodaju po 10 kuna.
Nikome ništa ne smeta
No, nikome ništa ne smeta jer upuceni znaju da se radi o samoj glazbenoj kremi te scene, krugu do cak 500 izvodaca dub, dubstep, reggae, dancehall, drum'n'bass, hip-hop, grime, garage i opcenito bass stilova, live i elektronske glazbe.
Masa s najvecim headlinerima je na glavnom stageu u štinjanskoj lucici koja je sredena do neprepoznatljivosti. Impozantna bina s ogromnim soundystemom, impresivnim lajtom i izvodacima na kojoj svaku vecer pleše nekoliko tisuca posjetitelja.
U gustoj satnici razmjenjuju se Mad Professor, Skream, Horace Andy, Pharoahe Monch, Beng, Jamie XX, Hatcha, Crazy D i Mighty Mo, Twinkle Brothers, Dawn Penn...
Iako je to tek grubi opis svega što se dogadalo na Outlooku, zvuk je nevjerojatan i neviden na ovim prostorima, ne bune se ni Štinjanci, zadovoljni festivalom i punim kucama outlookovaca koji su popunili sve u krugu od pet kilometara - od kampa na Puntiželi, Štinjana, Valbandona pa cak do Pule.
Zvuk je kao i racunica, oštar i cist i nikome ne smeta. Tako taksi-vožnju do Pule naplacuju i po 100 kuna. I nitko se ne buni jer je to opet jeftinije nego u Velikoj Britaniji, a cijene su kao i u Britaniji - klupske. Sve izgleda kao veliki dobro organizirani dub grad, s britanskim akcentom i party praksom gdje, iako razulareni, i dalje govore "sorry".
Svatko zaraduje, najviše strani organizatori koji to nikada ne bi realizirali bez suradnje sa Seasplashom - koji je festival doveo do savršenstva, i dobro ce zaraditi, procjena je u milijunima funti.
Dobar put u neki novi vid turizma
Možda je Outlook, kako sugerira i znacenje te rijeci, dobar put u neki novi vid turizma. Naime, zahvaljujuci Outlooku i bikerima, Pulom i okolicom je posljednjih dana prodefiliralo oko 30 tisuca festivalskih gostiju izuzetno dobre platežne moci.
Dakle, cista racunica i velike brojke uz postojecu infrastrukturu otvaraju mogucnost da se Pula u svojoj konfuznoj turistickoj viziji - neopredijeljena izmedu masovnog i elitnog turizma - orijentira na festivalski turizam koji nosi dobru zabavu i dobru zaradu.
Poput leptirica, basovi još odzvanjaju u stomaku, a karte za sljedeci Outlook u pretprodaji su vec od sredine rujna.