Fosili drva u uvali Lone

Stijene uz kupalište u rovinjskoj uvali Lone u park-šumi Zlatni rt pune su fosila. Uglavnom je rijec o okamenjenim ostacima stabala ovog florom bogatog poluotoka.

Stabla su zbog starosti padala uz obalu. Ona koja su ostala otkrivena zatrulila su, a ona koja su završila u naslagama uz more, koje su se postepeno pod utjecajem valova i taloženjem kalcija iz morske vode pretvarale u stijene, ostala su zarobljena te tako sacuvana možda i milijunima godina.

Da je rijec o fosilima otkrio je pasionirani ljubitelj prirode Sandro Šetic.

- Kada sam se kao djecak kupao u uvali Lone ili se zimi šetao po Zlatnom rtu, cudio sam se raznolikostima stijena uz more. Kasnije sam, proucavajuci literaturu, naišao na snimke fosiliziranih stabala zarobljenih u stijenama.

Promatranjem neobicnih oblika u stijenama Zlatnog rta utvrdio sam da je rijec o okaminama stabala. Sva stabla zarobljena u stijenama u obliku su elipse jer ih je težina naslaga kalcijeva karbonata koji ih je okružio pritiskala.

Djelovanjem valova nakon dugog niza godina fosilizirana stabla su opet izbila na površinu stijena. Razlikuju se po boji i strukturi, a dobro se vide godovi, kaže Šetic.

I doista je rijec o okamenjenim stablima. Ovisno o tome kako su padala neka su celno izložena moru, a druga su položena paralelno s obalnom crtom. U erodiranim stijenama može se tocno vidjeti uzdužno zarobljeno stablo, koje u istom pravcu izvire iz nekoliko kamenih gromada.

Za postojanje ovih fosila nisu znali ni najbolji poznavatelji Zlatnog rta s kojima smo razgovarali o ovoj prirodnoj pojavi. Nakon što su ih razgledali, potvrdili su nam da je rijec o okaminama stabala. Arhitekt Bruno Poropat, kojemu je jedan od hobija paleontologija, tvrdi da su u dubini uvale Lone pronadena okamenjene stope dinosaura. Ipak, prije Šetica u Lonama vjerojatno nitko nije primijetio fosile stabala, iako se tu kupaju i šecu brojni Rovinjci i njihovi gosti.

Za Šeticev pronalazak zainteresirao se Zlatan Barjaktarevic, profesor s Geološko-paleontološkog zavoda Prirodoslovno-matematickog fakulteta u Zagrebu, kojem smo poslali snimke fosila. Barjaktarevic istražuje nalaze baljanskih dinosaura pa ce za sljedeceg dolaska u Istru uzeti uzorke fosila sa Zlatnog rta, da bi utvrdio njihovu starost i nacin nastajanja.