Forši niste znali...

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

... da su stare razglednice Istre, posebno Pule, osim lokalnih izdavaca i fotografa, objavljivali i svjetski poznati nakladnici poput tvrtki Stengel & Co., Edgara Schmidta ili dua Rommler & Jonas, svi sa sjedištem u Dresdenu, zatim Dr. Trenkler Co. iz Leipziga, te becki, peštanski, tršcanski i drugi.

Tvrtka Stengel, doslovna tvornica europskih i svjetskih razglednica u velikim serijama i s distribucijom diljem svijeta, u svoj je asortiman uvrstila i Pulu, pravi kozmopolitski grad s kraja 19. i pocetka 20. stoljeca, a i niz manjih sredina s istocne obale Jadrana.

Zanimljivo je pak da su pulske motive objavljene u Stengelovoj nakladi snimali lokalni fotografi, ali su njihovi radovi preuzimani bez priznavanja autorstva potpisom, što potvrduju razglednice s istim fotografskim motivima u tudim nakladama.

S obzirom na to da je takav obicaj bio i s razglednicama drugih europskih krajeva, pretpostavlja se da je zatajivanje imena pulskih fotografa bilo regulirano ugovorom o autorskim pravima.

S druge strane, zna se da su Rommler & Jonas bili i izdavaci i autori fotografija. O fotografijama je brinuo Emil Rommler, slavni njemacki fotograf, poznat i po serijalu snimaka sjevernoamerickih Indijanaca, medu kojima su portreti Bika Koji Sjedi i drugih poglavica.

Tvrtka koja se može pohvaliti da je prije sto i više godina izdavala razglednice Pule, a postoji još i danas, tršcanski je Modiano (tadašnji logo sadržavao je inicijale osnivaca - S. D. M.), koji je istarskoj javnosti poznat po proizvodnji igracih karata za briškulu i trešete, tzv. trieštinki.

Kada govorimo o domacim fotografima koji su izdavali ili ustupali slike za razglednice, mislimo prvenstveno na Luigija Mionija, C. Sinticha, fotoatelje Flora, pa i carsko-kraljevskog mornarickog fotografa Aloisa Beera iz Klagenfurta, ali "na privremenom radu" u Puli.


Podijeli: Facebook Twiter