Forši niste znali...

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

....da je prva podmornica na svijetu napravljena iskljucivo za znanstvena istraživanja izgradena je 1914. u rijeckom brodogradilištu Danubius Werft tvrtke Ganz & Co. (danas "3. maj") za potrebe tadašnje Zoološke stanice Berlinskog akvarija u Rovinju, a po narudžbi mecene Paula Schottländera iz poljskog Wroclawa (Breslau).

Bila je dugacka 12,24 metra, nosivosti 44,1 brt, s elektricnim pogonom za (podvodnu) brzinu do sedam cvorova, uz mogucnost urona do 50 metara. Uz tri clana posade mogla je primiti još nekoliko putnika/znanstvenika (izmedu dva i cetiri).

No, pocetak Prvog svjetskog rata namijenio joj je cudnu sudbinu: službeno je porinuta u more 15. srpnja i trebala ju je, do 15. rujna, opremiti tvrtka Whitehead (takoder iz Rijeke, u vrijeme Jugoslavije nazvana Torpedo), ali ju je austrougarska mornarica zaplijenila još u brodogradilištu s namjerom da je preuredi za vojne svrhe.

Iako su joj dodani periskop i dva vanjska torpeda, a bio je planiran i pogon dizel-motorom, K.u.K. mornarica je nakon nekoliko pokusnih isplovljavanja u zimi 1914./15. odustala jer su troškovi preuredenja bili preveliki, a nosivost, brzina i autonomija premali.

Nakon rata Kraljevina Italija ju je vratila vlasniku, ali ni on nije bio zainteresiran za obnavljanje tada vec cetiri godine stare podmornice (nazvane Loligo, što je latinsko ime lignje, kalamara), pa je 1927. prodana u staro željezo (za 13 tisuca tadašnjih lira) a da nije obavila nijedan znanstvenoistraživacki ili vojni zadatak.


Podijeli: Facebook Twiter