Forši niste znali...

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

... da je najveci izgradeni brod u Uljaniku, pa i uopce u povijesti hrvatske brodogradnje, bio tanker "Kanchenjunga", za indijskog narucitelja. Bio je dug 335, širok 52, a visok 28 metara i imao je nosivost 277 tisuca tona (upisane nosivosti 283,8 tisuca tona). Isporucen je 1975. godine.

Mamut-brodovi "Berge Adria", "Berge Istra", "Berge Vanga" i "Berge Brioni", za usporedbu, bili su dugi 314 metara i nosivosti 227,5 tisuca tona. I "Kanchenjunga" je, kao i ovi puno poznatiji brodovi za švedskog narucitelja, izgraden iz dva dijela.

Tanker je nazvan po himalajskom vrhu Kanchenjunga (ili Kangchenjunga, Kinchinjunga ili Sewalungma), trecem najvišem (8.586 metara), i cetvrt je stoljeca plovio za indijsku kompaniju, da bi mu 2000. promijenili ime u "Kan". Pod tim je imenom odradio tek svoju posljednju plovidbu do glavne bangladeške luke Chittagong. Ondje je nasukan na pješcanu plažu, poznato "groblje brodova", i izrezan u staro željezo. (Z. STRAHINJA)

***

... da u primorskoj Istri postoji stara mletacka uzrecica: "Da Santa Lucia a Nadal, cressi el zorno un pie di gal" (od Sv. Lucije do Božica dan poraste za pijetlovu nogu), iz koje se cita da je na blagdan sv. Lucije (13. prosinca) najkraci dan, što je pak u koliziji s cinjenicom da je dnevni dio dana obicno najkraci 21. prosinca, kada pada zimski solsticij.

No, kolizije nema ako dužinu dana mjerimo vremenom njegova prestanka, tj. zalaska sunca. Naime, oko 13. prosinca sunce doista zalazi najranije i od tog datuma pocinje zapadati svakog dana po nekoliko sekundi kasnije. Tako se dan prividno produžava iako mu je još tjedan dana ukupno trajanje sve krace jer sunce ujutro kasnije izlazi. (G. PRODAN)


Podijeli: Facebook Twiter