Filmove sam izabrao isključivo prema kvaliteti

Prepoznatljivi nadvožnjak nekadašnje trase Parenzane
Prepoznatljivi nadvožnjak nekadašnje trase Parenzane

Odlazeći prije četiri godine s funkcije umjetničkog ravnatelja Pulskog filmskog festivala, osvrćući se tada na svoje devetogodišnje ravnanje Pulom, Zlatko Vidačković istaknuo je, među ostalim, povećanje broja gledatelja na više od 70 tisuća, činjenicu da je skandale zamijenio miran i stabilan razvoj festivala u svim segmentima, produljenje filmskog programa na 15 dana, uvođenje programa manjinskih koprodukcija te programa hrvatskog i europskog kratkog igranog filma, kao i to da su Pulu između ostalih posjetili slavni glumci Greta Scacchi, Christopher Lee i Ralph Fiennes te redatelj James Ivory, brojni europski selektori, novinari i kritičari. Proljetos je Vidačković ponovno imenovan umjetničkim ravnateljem Pulskog filmskog festivala, a nakon što je ukinut tročlani Umjetnički savjet. Razgovarali smo s njim dan uoči početka 64. Pule.

- Jesu li za vaše imenovanje bili ključni rezultati vašeg devetogodišnjeg umjetničkog ravnanja Pulom? Je li na vaš izbor imala utjecaja i činjenica da ste član vladajućeg HDZ-a?

- Ja sam na ovu dužnost imenovan četiri puta od strane ministra Biškupića kao nestranački filmski stručnjak, filmski kritičar Vjesnika i predsjednik Hrvatskog društva filmskih kritičara u pet mandata, koji je bio i prvi hrvatski član Žirija međunarodne kritike Festivala u Cannesu, a istu sam dužnost obavljao i na festivalima u Berlinu i Veneciji. Dužnost umjetničkog ravnatelja obavljao sam od studenog 2004. do veljače 2014. i vjerujem da su svi svjesni velikog napretka koji je festival ostvario pod mojim dugogodišnjim umjetničkim vodstvom. Tijekom tog razdoblja imao sam odličnu suradnju s Ninom Obuljen kao pomoćnicom ministra i kasnije državnom tajnicom. Ministrica Zlatar nažalost je 2014. godine ukinula funkciju umjetničkog ravnatelja prije isteka mog zadnjeg mandata. Što se HDZ-a tiče, s obzirom da su prepoznali moje kvalitete i dali mi višestruko povjerenje, naravno da sam se kao stručnjak u filmskom polju rado odazvao pozivu da kroz Odbor za kulturu pomognem u kreiranju programske strategije na području filma za izbore 2015., no nakon formiranja Vlade s tada izabranim stranačkim ministrom kulture nisam imao prilike razgovarati.

Nova ministrica Nina Obuljen Koržinek, koja je izabrana kao nestranačka osoba, je po isteku mandata Umjetničkog savjeta vratila funkciju umjetničkog ravnatelja jer je ocijenila da je to učinkovitiji način vođenja Festivala, s čime su se složili i Grad Pula i Županija Istarska. Što se tiče mog izbora, potpuno odgovorno tvrdim da je presudilo moje iskustvo, stručnost i rezultati koje sam ostvario kao umjetnički ravnatelj. Citirat ću što je ministrica rekla novinarima: "S gospodinom Vidačkovićem imala sam priliku surađivati dok je ranije bio umjetnički ravnatelj Pule. Mislim da je u tom razdoblju donio brojne vrlo pozitivne iskorake i u smislu diversifikacije programa, otvaranja programa i međunarodnim autorima, privlačenja publike. Dali smo mu mandat i vjerujem da će povjerenje opravdati". Spomenut ću i da sam utemeljitelj i predavač kolegija Filmski festivali na Akademiji dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, da sam pokrenuo Dane europskog filma, a kasnije i Reviju europskog filma, art-kina Metropolis i Grič i učlanio ih u Europa Cinemas, te pokrenuo filmski portal Filmovi.hr. Također sam potpredsjednik Federacije filmskih kritičara Europe i Mediterana FEDEORA te potpredsjednik Međunarodne novinarske akademije IPA sa sjedištem u Los Angelesu.

- Koliko vam je u kreiranju glavnih i pratećih programa ovogodišnje 64. Pule predstavljalo poteškoću to što ste imenovani svega četiri mjeseca prije početka festivala?

- Nije mi predstavljalo problem jer sam se tri godine intenzivno spremao za povratak. Gledao sam filmove za sve programe na selektorskim online kanalima, putovao po festivalima, od Rima i Berlina do Sarajeva i Jeruzalema, aktivno sudjelovao u radu međunarodnih organizacija filmskih novinara, čitao sve bogatiju stranu stručnu literaturu o filmskim festivalima, pisao svoj doktorat o Pulskom festivalu i temeljem svega slagao festivalski program i razrađivao programsku koncepciju. U trenutku kada me ministrica imenovala, ja sam već imao okupljen tim suradnika, spreman nacrt programa za ovu i strategiju programskog razvitka festivala za naredne četiri godine. Festivalsko vijeće na kojem je usvojen nacrt programa održano je u roku od tri dana od mog imenovanja, a program sam dovršio dva mjeseca prije početka Festivala. Pulski dio ekipe je izvrsno uigran te je Festival krenuo punim jedrima.

- Koliko su previranja i ostavke na čelu HAVC-a utjecale na ovo izdanje Festivala? Nakon vašeg ponovnog imenovanja na funkciju umjetničkog ravnatelja, koncem ožujka izjavili ste da je bivši ravnatelj HAVC-a Hrvoje Hribar učinio sve da vas 2014. smjeni te da je tada predložio gašenje pulskog festivala.

- Izbor Daniela Rafaelića iz temelja je promijenio odnos Festivala i HAVC-a nabolje, i taj odnos je sada u punom smislu riječi saveznički za dobrobit hrvatske kinematografije. Uvjeren sam da će do idućeg izdanja Festivala novi ravnatelj uspjeti posve složiti stanje u HAVC-u, prvenstveno po pitanju rokova potpore filmovima, te da ćemo iduće godine oboriti nove rekorde u broju hrvatskih filmova.

- Među 12 igranih filmova u natjecateljskom dijelu Hrvatskog programa, ove je godine puno filmova nastalih u nezavisnoj produkciji? Je li razlog njihova izbora i prikazivanja u Areni u plodnoj godini nezavisnih filmova, njihovoj kvaliteti ili želji da se poveća broj premijera u odnosu na one već prikazane u kinima, a što je najčešća kritika pulskog festivala?

- Do smanjenja broja premijera došlo je tijekom prošle tri godine dok mene nije bilo na dužnosti, no taj trend sam zaustavio i dobili smo premijere svih filmova koji su postprodukcijski dovršeni. Dogodine će ih biti još i više. Nezavisno pokrenuti filmovi realno čine polovicu hrvatske kinematografije te se nadam da će ih HAVC nastaviti podupirati, da će biti što više "usvojene filmske djece". A što se tiče moje selekcije, ona se temelji na kvaliteti, porijeklo produkcijskih sredstava nije mi kriterij, a prikazat ćemo i dva filma koja nisu ušla u konkurenciji. (Zoran ANGELESKI)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter