Najbolje zanatsko pivo 2. Medulin Craft Beer Festivala po ocjeni publike stiglo je s otoka Visa! Nagrada, koju je u subotu navečer predstavnicima pivovare Prvo viško pivo dodijelio europarlamentarac Ivan Jakovčić, pripala im je za pivo pod nazivom Saison. Otočko pivo razvijaju priznati norveški znalci u partnerstvu s domaćim snagama.
- Saison je belgijski stil piva koji se nije kuhao posljednjih 150 godina. Farmersko je to pivo koje se kuhalo zimi za radove u polju u proljeće i ljeto. S tim smo pivom hrabro zakoračili, a osmislio ga je Kjetil Jikun, autor svih naših recepata, rekao je Nebojša Taraba, jedan od viških pivara, inače poznatiji kao novinar i televizijski producent. Otkud pivo na otoku dobrih vina, pitamo ga.
- Na Visu smo zajedno ljetovali, a zajedničko nam je da volimo craft pa smo odlučili nešto donijeti otoku. Evo, pivovara se gradi punom parom, bit će radnih mjesta, a činjenica je da investicija tamo nije bilo zadnjih 30 godina, kaže Taraba, nakon što je publici poručio "Craft je suradnja, neprijatelj industrije!".
Posljednjeg dana festivala 40 proizvođača iz desetak europskih zemalja moglo je pod šatorom na medulinskoj rivi zadovoljno protrljati ruke s obzirom na prodaju. Uz veliki odaziv publike, dobru atmosferu uz glazbu i jelo, poteklo je pivo, takoreći, u potocima. I to raznih vrsta poput američkog i indijskog "pale alea", "stouta", "portera", uz dodatke čilija, kokosa, čokolade…
- Svaki je proizvod karakterističan i inovativan, Mogu se naći piva koja je teško kupiti igdje drugdje, komentirao je ponudu načelnik Medulina Goran Buić. Zaista, proteklog se vikenda kušalo "domaće" pivo s okusima koje je prosječnom konzumentu teško pojmiti. Pilo se i pivo koje proizvode tzv. Gipsy Brewers ili, da banaliziramo, slobodni strijelci, poput zagrebačkog tima Pulfer, a kod koga je ovo više strast nego posao.
- Nemamo svoj pogon, kuhamo u Varaždinu i proizvodimo mjesečno 3.000 litara "pale ale" piva koje prodamo u tjedan dana, kaže Matej Jurčić, koji je u taj posao krenuo s trojicom kvartovskih prijatelja. Pojam Gipsy Brewery podrazumijeva da iznajmljuju pogon, naruče kuhanje po svojem receptu te ga potom pakiraju i sami distribuiraju.
- Počeli smo sami kuhati na malo prije tri godine pa smo odlučili krenuti ozbiljnije. Uskoro počinjemo i s proizvodnjom "stout" piva, ali najviše 600 litara mjesečno. Inače 6.000 boca "pale alea" prodamo u specijalizirane trgovine, po kafićima i festivalima. Bitno je kupcima da je friško, jer ono nema aditiva, nije pasterizirano i filtrirano, kaže Jurčić.
Uz pratnju glazbe riječkog ženskog dua The Blondes i grupe Radio Aktiv, posjetitelji su mogli razgledati i kupiti specijalne pivske čaše, začine te koncentrate za proizvodnju piva. Kod pojedinih pivara imali su i prilike gricnuti "crni" i "bijeli" ječam, odnosno slad, na čemu temelje svoje proizvode.
- Craft pivarstvo više nije samo trend, to je činjenica. Hrvatska ima sjajnu kvalitetu, ali i naši susjedi iz regije znaju što je dobro pivo, poručio je Jakovčić, predstavljajući se kao poznati ljubitelj vina, ali i piva. Prilikom dodjele nagrade, organizatorima Srđanu Polomčiću i Tomislavu Pranjiću poklonio je ekskluzivna piva iz specijalne serije iz vlastite kolekcije.
Da se i Istra može izboriti za svoj prostor na sceni zanatskog pivarstva pokazali su bujska San Servolo i porečka Bura Beer. Ova druga ima posebnu zanimljivu priču oko nastanka. Vode je partneri Veronika Beckers, Alessandro Zecchinati i Claudio Rossi.
- U Irskoj, u Dublinu, gdje sam radio za Microsoft, vidio sam preporod malih pivara i ispočetka bio skeptičan prema tome ne vjerujući da se mogu nametnuti monopolu velikih proizvođača. Onda sam preko supruge iz Istre upoznao ovaj kraj, zaljubio se u njega i pomislio što bih mogao raditi ovdje. Pivo! Napravio sam poslovni plan, proveo istraživanje i pozvao prijatelja Claudija, arhitekta, i rekao mu: "Dođi iz ružnog Milana u lijepu Istru i tu radi pivo koje inače radiš u svojoj garaži". Našli smo dobar prostor u Poreču i evo nas na festivalu, kaže Zecchinati. Mjesečno u srcu istarskog vinarstva proizvedu 5.000 litara svijetlog, crvenog i "pale ale" piva.
Domaća publika, pokazalo se, očito lako prihvaća egzotične okuse. A da su njima skloni i stari tradicionalni pogoni pokazuje slučaj bavarske Riedenburger Brauhaus, pivovare koja, između ostalog, proizvodi i tamno pivo s čokoladom i kavom. Njihova se inovativnosti, uz to, očituje i u tome što u modu vraćaju - tradiciju.
- To je stara fabrika, otvorena je 1866., a od 1989. počeli smo kao prvi u Njemačkoj proizvoditi organsko pivo. Specifični smo po tome što je 100 posto našeg proizvoda iz biološkog uzgoja. Koristimo specifična stara zrna, stare recepte, proizvodima 30 različitih vrsta, među kojima i četiri craft piva. Proizvodimo 28 tisuća hektolitara godišnje! A po njemačkim mjerilima mi smo mala srednja pivovara. To je obiteljski posao s još 20 radnika. Prvi smo put ovdje, ali sigurno nismo zadnji put, rekao je razgovorljivi Sebastian Lang nadglasavajući se s glazbom i izbjegavajući da ga netko u gužvi prolije - pivom!
Klimanova podrška medulinskom festivalu
Ministar Anton Kliman uručio je u subotu organizatorima festivala plaketu Ministarstva turizma kao priznanje za doprinos razvoju turizma.
- Pozivam ih da se sljedeću godinu jave na naš natječaj, a Ministarstvo će sigurno biti velikodušno jer ovo je toga vrijedno. Već smo podržali sličan festival u Zagrebu, a medulinski je puno veći, pa i značajniji, s obzirom da se pivarska fešta organizira u vinarskoj Istri. Tu su i istarski pivari koje svakako treba uvrstiti u lokalnu gastronomsku ponudu, poručio je Kliman. (Zvjezdan STRAHINJA, snimio Danilo MEMEDOVIĆ)