Cijena motornog benzina eurosuper 95 na Ininim benzinskim postajama od ponoci nije prešla 11 kuna. Prodaje se po 10,94 kune, a eurosuper BS 95 class po 10,99.
Tako su cijene Inine dvije vrste eurosupera 95 za 22 lipe po litri više od dosadašnjih, što je manje poskupljenje te vrste goriva nego je to dopustilo Ministarstvo gospodarstva.
Ina je manje od dozvole poskupila i eurosuper BS 98. Košta 11,36 kuna, što je 25 lipa više nego do sada.
Na razini maksimalno dopuštenog poskupljenja su dizelska goriva cije su cijene od ponoci i na Ininim benzinskim postajama više od 10 do 15 lipa po litri. Eurodizel BS prodaje se po 10,28 kuna (do sada 10,13), a eurodizel BS class po 10,33 (do sada 10,18).
Poskupili su i plavi dizel i lož-ulje, i to za 12, odnosno 10 lipa po litri, pa je nova cijena plavog dizela 6,66 kuna (do sada 6,54), a ekstra lakog loživog ulja 7,45 (do sada 7,35).
Ministarstvo je u utorak poslije podne objavilo da najviša cijena eurosupera BS 95 od ponoci može biti viša za 27 lipa po litri, cime bi cijena tog benzina mogla prijeci 11 kuna, odnosno koštati najviše 11,04 kune.
I dok gradani negoduju i putem društvenih mreža pozivaju na bojkot benzinskih postaja, a vlast porucuje da je opasna granica tek 12 kuna, strucnjaci upozoravaju da bi cijena goriva mogla porasti do nevjerojatnih 14 kuna po litri.
Sindikati i oporba digli su se na noge zbog najavljenih poskupljenja. Psihološka granica cijene goriva ovisi o platežnoj moci pojedinca jer za nekog tko prima placu 20.000 kuna ta granica još nije dosegnuta, za onoga s prosjecnom placom vec je nadmašena, zakljucuju iz SSSH-a. SSSH je stoga od Vlade zatražio da hitno smanji trošarine.
Hoce li Vlada reagirati, još nije poznato, no intervenciju s vrha prije dva tjedna je najavio ministar financija Slavko Linic. Kako je tada kazao, Vlada bi mogla reagirati smanjenjem trošarina nastave li cijene divljati. (B. PETROVIC, Hrt.hr)
Škare: Nacin formiranja cijena na štetu potrošaca
Profesor s pulskog Odjela za ekonomiju i turizam "Dr. Mijo Mirkovic" Marinko Škare kaže da je cijena goriva u Hrvatskoj veca za 25 posto u odnosu na prosjecnu svjetsku cijenu te je prema ovom pokazatelju naša zemlja na visokom 35. mjestu na listi od 141 zemlje (SAD je 101.).
- Iz pravilnika o formiranju cijene energenata (Narodne novine 57/06) vidljivo je da nacin formiranja ide u korist Ine, a na štetu potrošaca. Vlada ima vrlo mali prostor za intervencije kroz trošarine i krajnje je vrijeme da se o temi politike cijena u Ini provede debata širokih razmjera. Što je sa strategijom alternativnih goriva? Zar ce se o njoj razgovarati 2020. kada cijena barela bude iznad 300 dolara i više?, upitao je Škare.
Smatra da ce se trenutni porast cijena goriva odraziti na porast inflacije, što ce povecati siromaštvo, ali da bi inflacija mogla i doprinijeti padu nezaposlenosti.
- U Hrvatskoj treba konacno uvesti red u formiranje cijena na svim tržištima jer je razina špekulacije, a time i nelegalne zarade koja se dozvoljava, u Hrvatskoj bez premca, veli Škare (P. GREGOROVIC)
Kruh nece poskupjeti
Ima i jedna dobra vijest. Iako je direktor Brionke Korado Soldatic nedavno za naš list najavio da ce, ukoliko dode do ponovnog poskupljenja goriva, teško izbjeci korekciju cijena pekarskih proizvoda, danas nam je potvrdio da Puljanima kruh ipak nece poskupjeti.(B. P.)