Europski vlakovi stižu na lokalne linije

Putnicima bi trebali biti osigurani bolji uvjeti putovanja (P. FABIJAN/NL)
Putnicima bi trebali biti osigurani bolji uvjeti putovanja (P. FABIJAN/NL)

Europska željeznička agencija (ERA) u budućnosti će dobiti značajniju poziciju i funkcionirat će po principu "sve na jednom mjestu". Standardi koje će donositi i certifikati koje će izdavati željezničkim operaterima vrijedit će na svim europskim željeznicama.

Prijedlog Komisije, prije no što krene u primjenu, treba odobriti Europski parlament, ali i vlade zemalja članica. Želja je EK smanjiti administrativne troškove željezničkih tvrtki te olakšati ulazak novih operatera na tržište.

Od konca 2019. godine, pak, predlaže se potpuna liberalizacija domaćeg putničkog željezničkog prijevoza.

Željezničke kompanije moći će ponuditi svoje usluge diljem EU-a. Iako to danas zvuči nevjerojatno, s obzirom na stanje domaćeg operatera u željezničkom putničkom prijevozu, HŽ Putnički prijevoz u budućnosti bi mogao u nekoj europskoj zemlji ponuditi konkurentsku komercijalnu putničku uslugu ili sudjelovati na natječaju za ugovore o javnim uslugama željezničkog prijevoza.

I kao što bi HŽ Putnički prijevoz mogao voziti neku lokalnu liniju u Italiji, Austriji ili kojoj udaljenijoj zemlji EU-a, tako bi i operateri iz tih zemalja mogli potući HŽ Putnički prijevoz na domaćem terenu.

Hrvatska još samo pet mjeseci ima zatvoreno tržište željezničkih usluga. Novi igrači, i to prije svega u teretnom prijevozu, mogu se pojaviti ulaskom u EU. Liberalizacija će, po procjenama, HŽ Cargu uzeti oko 30 posto kolača teretnog prijevoza.

No, i domaći željeznički prijevoznik gleda u budućnost, koja je s današnje pozicije daleka. Dovoljno je samo znati da se, primjerice, karta za putovanje ne može rezervirati putem interneta ili da je prosječna starost vlakova u gradsko-prigradskom prijevozu odavno premašila 30 godina. Vozni park, s liberalizacijom ili bez nje, treba modernizirati. U protekla dva mjeseca tako su objavljeni natječaji za nabavu 44 vlaka. Oni bi u prometu trebali biti polovicom iduće godine, odnosno tijekom 2015. godine. (G. GALIĆ/Novi list)


Podijeli: Facebook Twiter