Marčanski vijećnici na preksinoćnoj su sjednici usvojili Strategiju razvoja Općine Marčana za razdoblje od 2016. do 2020. godine koja sadrži niz projekata koji će se nastojati realizirati sredstvima europskih fondova. Među njima su izgradnja dječjeg vrtića u Marčani, cestovne infrastrukture, vodovodne mreže, uređenje lučica i biciklističkih staza. Zlatko Cetina, načelnik Općinske uprave, objašnjava da je riječ o projektima koje Općina inače provodi, no uvršteni su u Strategiju da bi se mogli kandidirati za europska sredstva.
Bolje prijaviti više
- Vrijednost tih projekata je ogromna, svjesni smo da Općina nema novca i da je financiranje iz EU fondova neizbježno. Pitanje je koji će projekti proći, ne zbog toga što ih ne bismo uspjeli pripremiti, nego to ovisi o količini sredstava koja su na raspolaganju te konkurenciji. Općina Marčana zbog svog stupnja razvijenosti neće biti u prvoj skupini prioriteta, budući da manje razvijeni imaju prednost, pa je dobro planirati više projekata jer time imamo i više mogućnosti kandidiranja na natječaje. A ako nešto nije planirano Strategijom, ne može se ni prijaviti, objašnjava Cetina.
Strategijom su, dodaje, definirani ciljevi i prioriteti, a to je puno šire od konkretnih projekata.
- Iako su projekti po svojoj vrijednosti jako veliki, to ne znači da će se svi oni i realizirati u ove četiri godine. Oni su planirani i mogli bi se ostvariti bude li novca. No, sredstava u toj mjeri neće biti, ali sigurno će se dobar dio realizirati, kaže Cetina.
U Strategiju je uvrštena izgradnja dječjeg vrtića u Marčani koja se planira duže vrijeme. Vrtić je sad smješten u školskoj zgradi, dok bi se u novom prostoru osigurali uvjeti za rad dviju jasličkih, kao i triju vrtićkih skupina. Najviše je projekata prometne infrastrukture, a jedan od važnijih je izgradnja jugoistočne marčanske obilaznice sa spojnom cestom koja bi smanjila prometno opterećenje naselja.
- Strategijom je predviđena izgradnja cestovne infrastrukture koja povezuje Marčanu s drugim općinama, naselja međusobno ili s nekim javnim cestama. Predviđena je izgradnja i cesta prema moru, među kojima one koje vode prema Punta siki i Školjiću kod Kavrana, od Peruška prema Kavalu, od Raklja prema Kalavojni i Blazu. Tu su i projekti vodoopskrbe: izgradnja vodovodne mreže od Radeki Polja do Radeki Glavice, od Belavića do Raklja te Krnice do Krničkog porta. Tu je i vodosprema u Peruškima za potrebe objekata u Dugoj uvali, potom projekti javne odvodnje Marčana-Loborika i Loborika-Divšići. Strategijom je predviđeno i proširenje groblja u Loborici, Hreljićima i Kavranu, te izgradnja novog groblja u Krnici, potom uređenje sportskih lučica u Krničkom portu i Budavi , gatova i pristana u Maloj vinjoli, Kalavojni i Sv. Mikuli. Osim toga, predviđeno je uređenje biciklističkih staza, kao i plaža u Dugoj uvali i Krničkom portu, tu su i mjere valorizacije kulturne i prirodne baštine, te potpore poljoprivrednim proizvođačima, posebice kada je riječ o stručnom osposobljavanju, promociji i plasmanu proizvoda, kaže Cetina. Predviđen je i niz mjera zaštite okoliša te izgradnja reciklažnog dvorišta u poslovnoj zoni u Marčani, kao i sanacija divljih deponija. O vrijednosti svih tih projekata na razini Strategije teško je govoriti, napominje naš sugovornik.
Kanalizacija u Loborici
Vijećnici su dali suglasnost Istarskom vodozaštitnom sustavu za realizaciju projekta sustava odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda u Loboriki. Projekt će biti prijavljen na europski natječaj, te će se, bude li prihvaćen, financirati u sklopu Mjere 7 - Temeljne usluge i obnova sela u ruralnim područjima, a putem Programa ruralnog razvoja RH za razdoblje od 2014. do 2020. godine.
- Općina je dala suglasnost budući da je IVS kandidirao taj projekt na natječaj koji istječe sutra. Radi se o fekalnoj kanalizaciji duljine nešto manje od pet kilometara sa 164 priključka i pročistačem. Ukupna vrijednost projekta je gotovo 10 milijuna kuna, a maksimalno se može dobiti oko milijun eura, napominje načelnik. U naselju danas nema kanalizacije, kuće su priključene na septičke jame. IVS je pripremio glavni projekt, a bude li sve teklo po planu, radovi bi mogli početi početkom iduće godine, uz rok izgradnje od 21 mjesec. (M. VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)