EU do 2050. bez auta na dizel i benzin

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Europska komisija predložila je da se zabrane automobili na benzin i dizel u gradskim centrima do 2050. godine.

Povjerenik za promet Siim Kallas takoder je iznio plan za preusmjeravanje polovine "putovanja na srednje udaljenosti" s cesta na željeznicke pruge te za reduciranje transportnih emisija za 40 posto.

"Sloboda putovanja je osnovno pravo naših gradana. Ograniciti kretanje je nezamislivo", naglasio je Kallas te prenio BBC. Ovim bi se prijedlogom reducirala emisija ugljicnog dioksida za 60 posto te umanjila ovisnost o nafti.

Iznijevši plan za "Jedinstveno europsko prometno podrucje", dužnosnici Europske komisije su istaknuli potrebu za "korjenitom promjenom" u prometnim obicajima kako bi se umanjilo oslanjanje na naftu i reduciralo štetne emisije plinova.

Europska komisija bi htjela da se do 2050. godine vecina ljudi na relacijama vecim od 186 kilometra pocne služiti vlakovima umjesto automobilima. Kallas je rekao da ovaj potez, zajedno s ukidanjem automobila na dizel i benzin u gradskim centrima, ne bi trebao umanjiti komotnost života europskih gradana.

"Rašireno uvjerenje da treba umanjiti kretanje kako bi se suprotstavilo klimatskim promjenama jednostavno nije istinito", naglasio je Kallas. "Možemo prekinuti ovisnost prometnog sustava o nafti bez da umanjimo njegovu efikasnost i mobilnost gradana", nadodao je povjerenik.

Kallas je ujedno rekao da bi do 2030. godine trebalo nestati iz gradskih centara 50 posto automobila koji se pokrecu konvencionalnim gorivom, da bi takva vozila potpuno nestala 20 godina kasnije. Europska komisija se ujedno nada da bi se ovim mjerama prepolovili današnji postoci smrtnosti na cestama do 2020.

Prema planu, vece europske zracne luke bi trebale biti povezane željeznickim prugama do 2050., te bi u gradovima prometovala teretna vozila koja ne ispuštaju ugljicni dioksid do 2030. dok bi 30 posto prijevoza tereta cestama na srednje udaljenosti bilo preusmjereno na željeznicki ili pomorski i rijecni promet.

Iako bi se veci dio putovanja na velike udaljenosti i interkontinentalna putovanja još uvijek odvijala zrakoplovima ili brodovima, EK smatra da bi zracne kompanije trebale postepeno povecati korištenje goriva koja ne proizvode veliku kolicinu ugljicnog dioksida - na 40 posto do 2050. godine.

Aktivisti koji se bore za zaštitu okoliša pozdravili su neke od prijedloga Europske komisije, no naglasili su da je potrebno vece ulaganje u javni promet kako bi ciljevi EK bili ostvareni.

"Placamo cijenu dugotrajne krive prometne politike. Potiskivanje automobila na fosilna goriva iz gradova je dobar nacin da zapocnemo akciju, no u nastojanjima da se reducira emisija štetnih plinova nedostaje ambicioznosti", tvrdi Richard Dyer, direktor organizacije Prijatelji Zemlje.


Podijeli: Facebook Twiter